krille356
28-03-2011, 18:59
Hej
Ni som har växthus där glasrutorna överlappar varandra, vad är er erfarenhet?
Blir det verkligen tätt i skarven mellan rutorna?
Blir det inte grönt eller missfärgat mellan rutorna?
aromata
28-03-2011, 22:20
Det blir inte lika tätt som om du har hela rutor. Men det är kanske bara av akademisk betydelse.
Jo, med tiden får du algbildning i skarven. Ofta kan man spola rent med en slang med en skaplig stråle. Detta är lättast att göra när algerna är gröna. Är de bruna har de torkat och sitter då lite hårdare.
krille356
29-03-2011, 05:17
Någon som provat med att lägga lite Silicon mellan rutorna där de överlappar varandra?
Kommer antagligen att synas men man borde slippa att det blir grönt och så borde det bli helt tätt.
aromata
29-03-2011, 08:55
Jo, det kan funka men det måste bli tätt både från ut- och insidan annars samlas fukt i någon ficka och du får alger. Det kan kanske bli svårt att få till det snyggt?
En nackdel är om du ska byta ett trasigt glas. Då är det lätt att spräcka de hela glasen runt om när du plockar bort det. Med en en tunn mattkniv eller ett rakblad går det enklast.
Hej Krille!
Jag känner igen tanken att växthuset skall vara tätt. Det har jag försökt med på olika sätt.
Nu har jag lärt mig att det växer inte bra i ett helt tätt växthus.
Tomater går inte bra alls i täta växthus.
Tätningslister och stängda vädringsluckor är inget man skall eftersträva under växtsäsongen. Det blir för fuktigt.
När jag byggde mitt träväxthus så målade jag allt trävirke vitt. Det blev så snyggt.
Kommande vinter höll jag vädringsluckorna stängda för att skydda allt det nymålade invändigt. På våren såg jag att mycket av det nymålade hade börjat släppa pga den fuktiga luften under vintern.
Nu för tiden är vädringsluckorna alltid öppna på vintern. Luften i växthuset på vintrarna är nu så torr och fin att inga fuktskador inträffar på vintern.
Vi måste ha luftombyte i växthuset, utan drag förståss för att växterna skall må bra.
Använd inte silikon på insidan av rutorna. När kondensen rinner längs rutan släpper dropparna när de kommer till silikonet. Du får vått på golv och plantor. Kondensdropp i växthus får inte förekomma.
Det gröna mellan rutorna kan till viss del spolas bort vid tvättning. Man tänker inte på det till slut. Jag bytte glaset i taket mot hela isolerglasskivor när jag renoverade växthuset. Har således inga skarvar längre i taket.
Hälsningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.