ThomasJ
Hej alla

Kan ngon hjlpa mig med vad jag skall gra med denna;

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...35&uuid=thomasj

Har frskt sttta upp den tidigare nr den "vissnar", men nu r det nstan omjligt. sad.gif

Den r nstan 2.20-2.30 om den blir helt rak..

Vad skall man gra? Kan man kapa den?

Tacksam fr lite frslag..

//Thomas - ngra minuter efter bilderna vlte den.. sad.gif
lena.g
Hej Tomas!
Jag tycker att du ska klippa ner dom illa kvickt, stt toppskotten i vatten s fr dom snart rtter. Plantera om det som blir kvar i bra jord och duscha stammen OFTA - alternativt stt en stor plastpse ver alltihop s kommer den att skjuta sidoskott efter hela stammen. Den behver rtt fuktig luft medan sidoskotten vxer till sig annars torkar dom bort. biggrin.gif
Jag tror ven att du kan kapa bitar ur stammen och rota dom till nya plantor - kom bara ihg vad som r upp och ner p pinnen d du stter den i vattnet. Lycka till! du kommer att f jttefina juccisar fortare n du tror.
hlsningar
Lena.G
ThomasJ
Hur mycket av stammen skall man spara? Nedifrn rknat..

Hur mycket "lngt" r ett topskott? Skall man lta alla blad sitta kvar?

//Thomas - har lite ngest fr att "masakera" den.. wink.gif
Kajsa
Jag skulle kapat den en bit " ovanfr hgtalaren" s man fr ha kvar
hjden och en rak stam. Och gra tv delar av det andra.
Ta bort nedersta bladen nr du stter skotten i vatten.
ThomasJ
Jag fr tacka s mycket fr hjlpen. Hoppas det kommer funka nu.

Vill ni se hur det blev titta p lnken i det frsta inlgget..

//Thomas
Ella
Jag har en likadan. Jag fick rva den efter grannen nr han flyttade. Hans gamla lsklingsvxt som jag fr gra vad jag vill med utom att dda den. wink.gif

Inte fabian ska den f d. Fast din var faktiskt lite finare fr denna har inte blad p en s lng strcka som din hade.

Det ska bli tre pinnar, ursprungsstammen, toppen och en mellanstam.

Detta blir grfint wub.gif wub.gif wub.gif
Ella
Nu har jag ocks kapat min krokiga yucka.

Jag har satt toppen och en stambit i vatten. Toppen r spjlad emot en pinne, det ska bli spnnande att se hur det gr!

Resterna nedanfr, s att sga skall nu f en ny betydligt strre kruka och riktigt maffig jord. Jag ska stta en platpse om och se hur mnga skott jag kan f ur den!

Sedan har jag ven kapat en till Yucka och satt stam och topp i vatten s jag fr mnga fina yuckasticklingar i r!

wub.gif wub.gif wub.gif
Ella
Hur gr det med dina Thomas? Det r ju 14 dagar sedan nu. Syns det ngra rtter eller skott p ngon av dem?

Jag r s nyfiken tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon