ThomasJ
Hej alla

Kan någon hjälpa mig med vad jag skall göra med denna;

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...35&uuid=thomasj

Har försökt stötta upp den tidigare när den "vissnar", men nu är det nästan omöjligt. sad.gif

Den är nästan 2.20-2.30 om den blir helt rak..

Vad skall man göra? Kan man kapa den?

Tacksam för lite förslag..

//Thomas - några minuter efter bilderna välte den.. sad.gif
lena.g
Hej Tomas!
Jag tycker att du ska klippa ner dom illa kvickt, sätt toppskotten i vatten så får dom snart rötter. Plantera om det som blir kvar i bra jord och duscha stammen OFTA - alternativt sätt en stor plastpåse över alltihop så kommer den att skjuta sidoskott efter hela stammen. Den behöver rätt fuktig luft medan sidoskotten växer till sig annars torkar dom bort. biggrin.gif
Jag tror även att du kan kapa bitar ur stammen och rota dom till nya plantor - kom bara ihåg vad som är upp och ner på pinnen då du sätter den i vattnet. Lycka till! du kommer att få jättefina juccisar fortare än du tror.
hälsningar
Lena.G
ThomasJ
Hur mycket av stammen skall man spara? Nedifrån räknat..

Hur mycket "långt" är ett topskott? Skall man låta alla blad sitta kvar?

//Thomas - har lite ångest för att "masakera" den.. wink.gif
Kajsa
Jag skulle kapat den en bit " ovanför högtalaren" så man får ha kvar
höjden och en rak stam. Och göra två delar av det andra.
Ta bort nedersta bladen när du sätter skotten i vatten.
ThomasJ
Jag får tacka så mycket för hjälpen. Hoppas det kommer funka nu.

Vill ni se hur det blev titta på länken i det första inlägget..

//Thomas
Ella
Jag har en likadan. Jag fick ärva den efter grannen när han flyttade. Hans gamla älsklingsväxt som jag får göra vad jag vill med utom att döda den. wink.gif

Inte fabian ska den få dö. Fast din var faktiskt lite finare för denna har inte blad på en så lång sträcka som din hade.

Det ska bli tre pinnar, ursprungsstammen, toppen och en mellanstam.

Detta blir görfint wub.gif wub.gif wub.gif
Ella
Nu har jag också kapat min krokiga yucka.

Jag har satt toppen och en stambit i vatten. Toppen är spjälad emot en pinne, det ska bli spännande att se hur det går!

Resterna nedanför, så att säga skall nu få en ny betydligt större kruka och riktigt maffig jord. Jag ska sätta en platpåse om och se hur många skott jag kan få ur den!

Sedan har jag även kapat en till Yucka och satt stam och topp i vatten så jag får många fina yuckasticklingar i år!

wub.gif wub.gif wub.gif
Ella
Hur går det med dina Thomas? Det är ju 14 dagar sedan nu. Syns det några rötter eller skott på någon av dem?

Jag är så nyfiken tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon