Full version: Träd för innergård
AnnieH
I höstas stensatte vi vår gård - det är byggnader på tre sidor men kommer ändå ner hyffsat mkt ljus. Nu är det dags att hitta det optimala trädet att ha där.

Maxhöjd ca 3-4,5 m, skall tåla beskäring, gärna "glest" och ljust bladverk så vi får sol igenom, helst ingen perfekt klotformad krona utan hellre spretigt och skall tåla ganska omild behandling. Vi bor i Skåne. Förslag?
malcolm
Syrén kanske...
Gunilla T
Om jag bara hade plats för ett enda träd så skulle jag alla ggr välja Stewartia pseudocamelia - ett av de vackraste träd som finns...
Gossen Ruda
Häggmispel. Mer buske än träd visserligen.
ingrids
Silverpäron för medelhavskänsla smile.gif
cato
Håller helt med Gunilla T. men även silverpäron skulle kunna passa.
Det beror lite på om du gillar medelhavsmiljö, eller inte.
Huggorm
En innergård i Skåne innebär ju ett av de varmaste lägen ett träd kan få i Sverige, så då hade jag satsat på något lite mer spännande och exotiskt. Kanske något av dessa:

Gleditsia
http://en.wikipedia.org/wiki/Gleditsia_triacanthos

Ginkgo
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginkgo_biloba

Macklura
http://commons.wikimedia.org/wiki/Maclura_pomifera

Kaffeträd
http://en.wikipedia.org/wiki/Kentucky_coffeetree

Sassafras
http://en.wikipedia.org/wiki/Sassafras_albidum

Samtliga blir ju större om de står skyddat, men jag tror dom stannar av ganska snabbt när de passerar takhöjden och får känna på den skånska blåsten
Alexander-VG-zon3
var i skåne bor du ? är det zon 1 skyddad innergård finns det ju mycket kul så som huggorm skrev. är det i de inre/norra delarna får tänka på tåligare även om det där också finns mycket möjligheter.

är det skyddat läge i zon 1 skulle ett uppstammat fikon eller svart mullbär trivas. eller frilandshibiskus - Hibiscus syriacus.
officinalis
Blodhägg (P. padus 'Colorata') kanske?
malcolm
Varför inte en ek, de växer fortare än vad man tror.
merlin68
En uppstammad katsura. Luktar så gott på hösten och får skira rödlätta blad på våren. Lagom stort och skuggar lite lagom eftersom grenverket är ganska glest och bladen så tunna. Har själv en mycket älskat katsura på min gård wub.gif
aromata
Jag skulle välja ett Cercis canadensis "Forest Pansy". Otroligt fina hjärtformade blad som är mörkröda. Bladskaften och de yngre grenarna är svarta. Väldigt fint i motljus när solen lyser igenom bladen.

Ett bra alternativ kan vara ambraträd, Liquidambar orientalis. Korkliknande stam, ganska smalt växtsätt och helt otroliga höstfärger. Snyggt växtsätt.

Dessa tillhör mina absoluta favoritträd.
KRT
Finns ju massor att välja på med ett så gynnsamt läge! Frågan är väl kanske vilken "känsla" man är ute efter? Medelhav, exotiskt, svenskt, japanskt, fridfullt osv

Silverpäron är jättefina om man vill ha något med medelhavskänsla, Gingko ger ett exotiskt och udda utseende (växer dessuto mycket långsamt, så det gäller att hitta ett hyfsat stort träd från början!), Näsduksträd (kan inte det latinska namnet) ger också ett udda utseende. Fikon och mullbär ger något ätbart tillbaka, även om fikon kanske är mer av en buske än träd.

Mitt tips, är att ta en tur till en BRA plantskola (bor du i sydvästra Skåne har jag några bra tips) och prata med personalen där. Där får du också en chans att se träden, känan och lukta på dem samt ställa dig bredvid dem och fundera på bladform, bladstorkel och plantans höjd.....
AnnieH
Tack för all respons!

Vilket gensvar!

Jag har hunnit googla lite bland alla förslag, och är full av entusiasm efter detta. Så många fina träd! Tusen tack för att ni tar er tid! För en som inte är trädgårdsexpert är det guld värt. Har inte kommit till något definitivt avgörande men lovar att återkomma med vad det blir. Ska sätta mig på trappen med en kopp te nu och "känna in" lite.

garden vid entren.jpg Utbyggnaden skall målas som övriga huset, vitt med gröna detaljer.

Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-03-2011, 10:53) *
även om fikon kanske är mer av en buske än träd.

det beror ju på hur mycket fikonet fryser ner varje år, i skyddade lägen i zon 1 blir dom ca 2-4m höga och går klippa som ett flerstammnigt litet träd. det går också köpa på plantskolan redan uppstammade med på en stam, dessa brukar vara runt 2m.
KRT
CITAT (flaxss @ 30-03-2011, 12:51) *
det beror ju på hur mycket fikonet fryser ner varje år, i skyddade lägen i zon 1 blir dom ca 2-4m höga och går klippa som ett flerstammnigt litet träd. det går också köpa på plantskolan redan uppstammade med på en stam, dessa brukar vara runt 2m.

Jo, men även om det inte fryser ner så blir det inte så jättemycket träd på våra breddgrader smile.gif
Föräldrarna har ett fikon i sin trädgård som inte frusit ner alls de senaste 5-10 åren (otroligt nog, med tanke på de senaste två åren!), och det är "trädlikt" men flerstammigt och kanske 2,5 m högt. Kanske blir annorlunda om man köper ett som från början formats med en stam? Finns det förrsten, tycker aldrig man sett annat än buskformade fikon?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-03-2011, 13:28) *
Jo, men även om det inte fryser ner så blir det inte så jättemycket träd på våra breddgrader smile.gif
Föräldrarna har ett fikon i sin trädgård som inte frusit ner alls de senaste 5-10 åren (otroligt nog, med tanke på de senaste två åren!), och det är "trädlikt" men flerstammigt och kanske 2,5 m högt. Kanske blir annorlunda om man köper ett som från början formats med en stam? Finns det förrsten, tycker aldrig man sett annat än buskformade fikon?

det var det jag skrev ju flirting.gif , blir ett flerstammigt mindre/litet ''träd'' på 2-4m maxhöjd någon stor välvuxen bok blir det ju inte inte heller formen av ett äppelträd. men trådskaparen ville ju ha glest och ljus krona som är lite spretig än rund. därför tänkte jag just fikon (om läget är bra) kunde vara ett häftigt, exotiskt alt. men som sagt det beror på om läget/klimatet där tillåter det. oftast i Sverige där fikon överlever vintern fryser fikonet ner ibland/någon vinter och blir en buske på ca 1-2m. och man kan ju också beskära det så man får det mer trädlikt/uppstammat under till. träd är kanske fel att skriva mer ett buskträd. men även med fler stammar kan man få en vacker solitär.

ja det finns att köpa med en stam som är en krona på toppen, har sett det flera gånger och sålt till kunder. bara man åker till plantskolor med ett mer exotisktutbud. man kan fråga om dom kan ta det hem också.
KRT
CITAT (flaxss @ 30-03-2011, 14:57) *
det var det jag skrev ju flirting.gif , blir ett flerstammigt mindre/litet ''träd'' på 2-4m maxhöjd någon stor välvuxen bok blir det ju inte inte heller formen av ett äppelträd. men trådskaparen ville ju ha glest och ljus krona som är lite spretig än rund. därför tänkte jag just fikon (om läget är bra) kunde vara ett häftigt, exotiskt alt. men som sagt det beror på om läget/klimatet där tillåter det. oftast i Sverige där fikon överlever vintern fryser fikonet ner ibland/någon vinter och blir en buske på ca 1-2m. och man kan ju också beskära det så man får det mer trädlikt/uppstammat under till. träd är kanske fel att skriva mer ett buskträd. men även med fler stammar kan man få en vacker solitär.

ja det finns att köpa med en stam som är en krona på toppen, har sett det flera gånger och sålt till kunder. bara man åker till plantskolor med ett mer exotisktutbud. man kan fråga om dom kan ta det hem också.

Jaj ja ja wink.gif

Fikon på stam låter intressant, du menar alltså att man stammar upp ett "rotäkta" träd/buske, det är ingen ympning?

Kom på en sak ang trädönskemålet - vill man göra något riktigt exotiskt och lite galet kan man ju sätta ett olivträd smile.gif Visserligen kanske man får täcka det och evt lägga en värmeslinga på vintern, men det kan ju gå!
Alexander-VG-zon3
lite offtopic

jag har aldrig köpt så pass stora fikon så jag har inte kollat närmre om dom varit ympade nedtill, jag vet att dom inte är toppympade, för jag har aldrig sett en ympning upptill på stamfikon. men det kanske finns ympade också.

fikon är lätt rotade och växer snabbt, även om man kan ympa dom så jag skulle tro att uteslutande all produktion är sticklingsförökning. därefter kan man ju beskära och forma hur man vill med sticklingen. vanligaste sätt att köpa dom på är som buske eller som 1-3års plantor från sticklingar med ingen eller få förgreningar.

annars är det inte alls ovanligt med fikon på stam, finns både i mindre storlekar och större.

Italiengardens (grossist i Italien-Danmark) har ju någon form av på stam, men mindre storlek. det var länge sen jag kollade i deras listor men tror dom även har större, kedjan bogrönt tar hem av dessa vet jag.

http://www.italiangardens.dk/middelhavspla...php?NAME_ID=150
merlin68
CITAT (AnnieH @ 30-03-2011, 10:59) *
Tack för all respons!

Vilket gensvar!

Jag har hunnit googla lite bland alla förslag, och är full av entusiasm efter detta. Så många fina träd! Tusen tack för att ni tar er tid! För en som inte är trädgårdsexpert är det guld värt. Har inte kommit till något definitivt avgörande men lovar att återkomma med vad det blir. Ska sätta mig på trappen med en kopp te nu och "känna in" lite.

garden vid entren.jpg Utbyggnaden skall målas som övriga huset, vitt med gröna detaljer.

Tycker att din gård har en "asiatisk touch" på något sätt så jag röstar för katsuran igen biggrin.gif Eller varför inte en speciell typ av högvuxen bambu t ex svartbambu:

http://www.isgrannatorpstradgard.se/main/d...uctdetails=true
Huggorm
Katsura är ett väldigt trevligt träd, men kanske inte för en innergård. Det är ju ett träd som vill ha ständigt fuktig jord, och det är det nog inte på en innergård. Värmereflektionen från väggarna kommer dessutom öka avdunstningen så trädet behöver ännu mera vatten, och ofta står ju hus på dränerande lager av sprängsten. Vill man ha en katsura på en sådan plats får man vara beredd att vattna ofta, inte bara under etableringen utan även under värmeböljor senare.
merlin68
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 19:11) *
Katsura är ett väldigt trevligt träd, men kanske inte för en innergård. Det är ju ett träd som vill ha ständigt fuktig jord, och det är det nog inte på en innergård. Värmereflektionen från väggarna kommer dessutom öka avdunstningen så trädet behöver ännu mera vatten, och ofta står ju hus på dränerande lager av sprängsten. Vill man ha en katsura på en sådan plats får man vara beredd att vattna ofta, inte bara under etableringen utan även under värmeböljor senare.

Jag har ett katsuraträd på min gård planterades i maj 2006. Det blir stekhet där på sommaren eftersom gården dessutom är nedsänkt. Jag har inte haft några problem med trädet som verkar trivs väldigt bra. Mitt hus står på en liten höjd men kanske hålls vattnet bättre pga att gården är nedsänkt?
AnnieH
Efter massa googlande så har jag nog fastnat för gingko och sassafras. Ljusa blad tror jag på eftersom detta är enda utsikten från två fönster i vardagsrummet och jag vill inte att det ska bli så mörkt därinne. Ev mullbär för min man gick igång på att de var så nyttiga. Fikon tycker jag är jättefint men jag vågar mig nog inte på det på framsidan - jag är ingen trädgårdsexpert (ännu) och har ingen lust att misslyckas. Vi har bestämt oss för att inhandla fikon som vi kan ha i kruka på altanen istället och ställa in över vintern.

Syren är faktiskt också lite lockande, syrener trivs här och lila går så bra mot huset. Dessutom är det lite gammeldags torpväxter i övriga trädgården så det skulle bli lite på samma tema. Hade aldrig tänkt tanken själv för jag visste inte att man kunde stamma upp. Men nu har jag sett bilder på jättefina syrenträd!

Imorgon blir det plantskolan för att känna, mäta och diskutera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon