Blomstertanten
Jag har "bevattningskulor" i glas till några av mina krukväxter, men problemet är att de blivit jättefula nu. Jord och gröna alger har gjort att de inte längre ser ut som glaskulor -cry-.gif
Problemet är att komma åt att göra rent eftersom "röret" man sticker ner i jorden är långt och jättesmalt så flaskborste är inget alternativ.

Någon som har idéer? unsure.gif
malcolm
Nätpåse alt korg i diskmaskinen...
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 29-03-2011, 18:47) *
Nätpåse alt korg i diskmaskinen...

Så du menar att jag måste köpa en diskmaskin? tongue.gif
Nätpåse?

Tror inte att de blir rena i diskmaskinen heller, röret är alldeles för smalt. Hålet är knappt 1 cm och röret ca 26 cm långt.
Biggan_
Grovt grus och ättika kanske? Sen får du sätta på bra musik och skaka loss! biggrin.gif
Kalkosan tar kalkbeläggningar om du har det.
Blomstertanten
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2011, 20:46) *
Grovt grus och ättika kanske? Sen får du sätta på bra musik och skaka loss! biggrin.gif
Kalkosan tar kalkbeläggningar om du har det.

Kanske skulle funka, men sen uppstår ju problemet att få ur gruset crying.gif
Vet hur svårt det är att få ur jord och vatten! help.gif
Biggan_
CITAT (Blomstertanten @ 29-03-2011, 21:14) *
Kanske skulle funka, men sen uppstår ju problemet att få ur gruset crying.gif
Vet hur svårt det är att få ur jord och vatten! help.gif

Nej, det var kanske inte en så lysande idé! Men grovt grus är nog lättare än jord att få ur.
Du kan kanske prova först med bara lite grus.
ronja
Långa piprensare?
Biggan_
CITAT (ronja @ 29-03-2011, 21:37) *
Långa piprensare?

Lysande idé! tummenupp.gif
Blomstertanten
CITAT (ronja @ 29-03-2011, 21:37) *
Långa piprensare?

Det har jag testat! Röret går att få renare men i själva glaskulan kommer man inte åt, för man kan inte få ner en böjd piprensare i röret.
Funderar på om salt kan funka confused.gif I stället för Biggans föreslagna grus.
För saltet borde man ju kunna få bort genom att lösa upp det med varmt vatten g.gif Eller vad tror ni?
Red Top
Gör en blandning av salt och bikarbonat, blandat med hett vatten. Det brukar lösa upp det mesta. Smuts och beläggningar alltså, inte glaset. smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 30-03-2011, 12:30) *
Gör en blandning av salt och bikarbonat, blandat med hett vatten. Det brukar lösa upp det mesta. Smuts och beläggningar alltså, inte glaset. smile.gif

Inte glaset?????? Attans, jag som ville ha bort det tongue.gif

Ska testa bikarbonat och salt, hoppas det funkar.
Peztis
Salt används ju som slipmedel så visst kan det funka.

Annars kan man ju också prova med citron och ättika, kanske inte just tillsammans dock.
karinc
Jag fattar inte vad det är du har? Och till vad? Har du nån bild kanske? *nyfiken*
Biggan_
CITAT (karinc @ 31-03-2011, 00:38) *
Jag fattar inte vad det är du har? Och till vad? Har du nån bild kanske? *nyfiken*

BEVATTNINGSKULA
Blomstertanten
CITAT (Biggan_ @ 31-03-2011, 01:52) *

Precis så ser mina ut! biggrin.gif
Fast grönare tongue.gif
anne-li i olofstorp
Brukar använda riskorn (OBS okokta) flirting.gif och vatten skaka ordentligt häll ur innan gröten är färdig!
Blomstertanten
CITAT (anne-li i olofstorp @ 31-03-2011, 10:05) *
Brukar använda riskorn (OBS okokta) flirting.gif och vatten skaka ordentligt häll ur innan gröten är färdig!

Problemet med riskorn och sand eller grus är att det är jättesvårt att få ur det ur kulan. Jag håller på med salt nu, lite skillnad har det blivit. Först i med salt, pyttelite vatten och sen skaka och snurra runt. Och sen i med varmt vatten så saltet löser upp sig. Nu har glaskulan legat i blöt i natt och en hel del av beläggningen har släppt, men forfarande en hel del kvar.
Men det är ju bara att göra om det igen tongue.gif
elinh
Du får gärna berätta sen hur det gick! Blev så nyfiken då jag själv har skaffat ett par sådana kulor.
karinc
Tack! Du kanske kan hälla i klorin eller Citek?
Blomstertanten
Kulorna är inte helt rena ännu, men stor skillnad mot förut! Ett par gånger till så ....
Mycket salt har det gått åt i alla fall giggle.gif

Ska försöka fixa bild senare på de två jag fått rena och så den tredje som jag inte gett mej i kast med än.
malcolm
Inser nu att jag inte riktigt visste vad en bevattningskula var men maskindiskmedel brukar ta bort det mesta.
Alba
Tipset med salt och vatten ska jag testa på min "pissebarometer" som jag har i stugan. Den har jag aldrig lyckats får riktigt ren. När man tömmer den på vatten på hösten blir det som beläggning på insidan.

[attachment=59342:1.4.11.jpg]
Blomstertanten
Glömde att skriva att grovsalt funkar bäst blush.gif
Peztis
CITAT (malcolm @ 01-04-2011, 14:01) *
Inser nu att jag inte riktigt visste vad en bevattningskula var men maskindiskmedel brukar ta bort det mesta.

håller med, nu vet jag också vad det är... trodde att det var sådana där gel-kulor man kan köpa på mässorna...

Och så fort jag såg bilden så tänkte jag också diskmaskinspulver. Häll i lite pulver och hett vatten, låt stå, skaka runt lite och du ska se att det mesta går bort.

Intressant mannick! Funkar det? Har faktiskt inte sett någon sådan förut....
Blomstertanten
Här kan man se skillnaden biggrin.gif Ändå är den som är kvar att göra rent den som var renast av dom tongue.gif
[attachment=59357:DSCN1266.JPG]
Eva i Skåne
Vilken skillnad! tummenupp.gif Det var väl värt besväret?

Jag fick nån liknande bevattningskulor av min svärfar för ett par år sedan, men dom var i plast i grälla färger så jag har inte kommit mig för att använda dom
Peztis
Nå! Hur fick du rent dem till sist?
Blomstertanten
CITAT (Peztis @ 02-04-2011, 19:07) *
Nå! Hur fick du rent dem till sist?

Grovt salt gjorde susen tongue.gif
Bara hälla i saltet sen en skvätt vatten och så skaka! De som var värst fick ligga i blöt över natten, sen upprepa hela proceduren.
Kryddan03
CITAT (Blomstertanten @ 02-04-2011, 19:33) *
Grovt salt gjorde susen tongue.gif
Bara hälla i saltet sen en skvätt vatten och så skaka! De som var värst fick ligga i blöt över natten, sen upprepa hela proceduren.

Har du hårt vatten hos dig? I så fall kan du testa att hälla i lite ättika också när du skall låta den andra ligga i blöt. Jag brukade använda det när jag bodde i Uppsala och skulle göra rent t ex i badrummet. smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Kryddan03 @ 02-04-2011, 19:45) *
Har du hårt vatten hos dig? I så fall kan du testa att hälla i lite ättika också när du skall låta den andra ligga i blöt. Jag brukade använda det när jag bodde i Uppsala och skulle göra rent t ex i badrummet. smile.gif

Hårt vatten g.gif unsure.gif Om man med hårt vatten menar mycket kalk så har vi massor!
Kryddan03
CITAT (Blomstertanten @ 02-04-2011, 20:37) *
Hårt vatten g.gif unsure.gif Om man med hårt vatten menar mycket kalk så har vi massor!

Jupp! Jag tyckte väl att jag kände igen de vitdassiga avlagringarna. biggrin.gif
Ta en till ett par kapsyler ättika i vattnet du häller i kulan och låt den stå ett tag så kommer det förhoppningsvis lossa lite lättare när du kör med "saltvattnet" sedan. smile.gif
malcolm
Funkar inte bevattningskulorna även om de är lite missfärgade?
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 02-04-2011, 22:43) *
Funkar inte bevattningskulorna även om de är lite missfärgade?

Joo, det är klart att de gör! Men inte så snyggt att ha glaskulor i krukväxterna när de är fulla med kalkavlagringar, jord och gröna alger. Glaskulorna alltså, inte krukväxterna tongue.gif
Peztis
Ättika är bra det!
Vi har hårt vatten och jag brukar göra rent vattenkokaren med en skvätt ättika i vatten som kokats upp. Efter ca 30 min är det bara att hälla bort och skölja ur ett par gånger.
Rent och fräscht blr det och nej, det varken luktar eller smakar av ättikan i vattenkokaren sedan.
Bassam
Hej

Ättik fungera bra på den här sätt men de säljer i vanliga mataffären koncentrerat avkalka medel som fungera jätte bra .

H:Bassam

Peztis
Men Bassam, Perstorps ättika eller citronsyra funkar lika bra som det dyra avkalkningsmedlet.
Det vet jag eftersom jag har väldigt hårt vatten i vår egna brunn och jag har provat alla tre produkterna.
Kryddan03
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 17:56) *
Men Bassam, Perstorps ättika eller citronsyra funkar lika bra som det dyra avkalkningsmedlet.
Det vet jag eftersom jag har väldigt hårt vatten i vår egna brunn och jag har provat alla tre produkterna.

Precis! Varför köpa dyrt avkalkningsmedel när vanlig ättika funkar lika bra? Dessutom kan man göra mumsiga inläggningar av sin grönsaksskörd på den. Det kan man inte med avkalkningsmedel. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon