Aejohansson
29-03-2011, 18:19
Jag söker efter en klättrande grönsak som mår bra på en balkong i österläge i zon 5, har möjlighet till att driva upp den innan och hyffsat med plats.
Vad finns det att välja på?
officinalis
29-03-2011, 18:51
Testa klättrande ärtor, bönor eller varför inte malaberspenat?
Aejohansson
29-03-2011, 19:47
Kanske en dum fråga, men haricots verts som jag är väldigt förtjust i. Hur går dom odla?
officinalis
29-03-2011, 19:53
Tror nog att de fungerar bra i österläge
kentbra
29-03-2011, 19:56
Varför inte något exotiskt, såsom ving bönor Psophocarpus tetragonolobus.
Snabbväxande böna som klättrar våldsamt. Blommar med massor av ljusblåa blommor.
Inte alls så tokiga att äta.
Aejohansson
30-03-2011, 09:52
Får åka förbi en frö-affär i veckan i kika
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2011, 10:51
Störbrytböna (=haricot verts) klättrar och går utmärkt odla på balkong i stora hinkar
Malabarspenat är jag mera tveksam till ifall balkongen inte är inglasad den är mycket värmekrävande.
Socktrollet
30-03-2011, 11:47
Hej!
Jag har en balkong i österläge i zon5, blåsigt uppe på översta våningen.
Förra sommaren odlade jag Rosenbönor (blomster- prunk- bönor, Runner beans, kärt barn har många namn) samt brytsockerärter i papperskorgar mot en spalje i ytterkant (ej mot väggen) och det gick alldeles utmärkt.
Förkultivera inomhus bara, för de ruttnar i kall jord. När de väl fått blad tål de oväntat mycket kyla.
Från tre plantor rosenböna skördade vi flera kilo bönskidor och de var så goda att vi längtat till nästa odlingssäsong sedan december när sista fryspåsen gick åt. I år ska vi försöka få plats med fler plantor.
Blommorna lockade dessutom humlor ända upp till 5e våningen, vilket jag ser som en bonus. Jag gillar humlor, och annars får man försöka pollinera med pensel. Rosenbönor behöver hjälp, annars blir det ingen skörd.
Aejohansson
30-03-2011, 21:01
Ska titta efter brytbönan på plantagen på fredag
Alltid roligt att planera inför sommaren
Rigoletto
03-04-2011, 12:07
Hej!
Jag tycker att du ska prova pumpa eller vintersqash. Med något att klättra på kommer de att ta sig uppför väggen. Snabba, roliga och vackra. Spännande att följa, mycket som händer. Tacksamma att börja med inomhus också.
Hälsningar Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.