bullerbybo
Jag håller på att lägg in markplattor i växthuset som vi byggde förra året. Velar mellan att gra en markbädd längst ena långsidan, ellwr att lägga sten i hela och odla alt i krukor/hinkar. Problemet är att jag ändrar mig hela tiden...

Jag har två växthusböcker där den ena talar varmt om markbädd och den andra föredrar hinkar, så ingen vägledning får jag dä heller. Vad tycker DU är för- och nackdelar?
aromata
Hinkar blir varmare och du kan enkelt byta jord. Mindre ogräsproblem. Du kan "möblera om" plantorna som du vill, mer flexibelt. Nackdelen är att de torkar ut snabbare.

I mitt odlingsväxthus har jag "plantskoleväv" på hela golvet och odlar i rektangulära murbaljor på 65 liter (tror jag). De är ju täta från början så jag har gjort ett dräneringshål på sidan ca 3 cm från botten. På så vis får jag en vatten reservoar utan att för den skull riskera att dränka rötterna.
malarmaster
då jag mest odlar tomater i växthuset föredrar jag hinkmodellen,enkelt att sköta med gödning m.m
markbädd blir ju problem med temp tidigt på året samt skötsel/ byte av bef. jord.
så jag ansluter till tidigare inlägg,hinkar/baljor är modellen. Ulf
Ally
Jag har markbädd längst ena långsidan, och odlar också i krukor.
För att det är både för och nackdelar för båda!

Man behöver inte byta jord om man har egen kompost att lägga i markbädden varje år.

Anja brukar skriva om hennes odlingsbädd med samma jord i 20 år (eller nåt)
10 cm tjockt lager med kompost brukar hon säga
rosita
Jag odlar också i hinkar/krukor och tycker också att det är bra, man kan flytta runt krukorna efter hur de passar och dessutom är det lätt att bara flytta ut en kruka om man upptäcker någon form av ohyra t.ex.
ingelsgarden1
Hej!
Jag har markbädd på ena långsidan där jag brukar odla sallat på våren, och däröver har jag en bänk som pelargoner och andra sommarblommor får vara och växa till sig i tråg med underbevattningsmatta i.
På andra långsidan odlar vi tomater i hinkar. Vilket som är bäst att odla i markbädd eller i hinkar är nog mest en smaksak. Det går nog åt mer jord om man odlar i hinkar för de tömmer vi på komposten.
om du ska odla i hinkar så föreslår jag murbruksbaljor för då kan du ha 2 - 3 tomatplantor i varje balja och du får plats med mer för med runda hinkar blir det mycket utrymme till ingen nytta. Vi använder själva hinkar men det hade varit bättre med baljor
Murbruksbaljor säljs bla. på Jula och det finns två storleker.

Lycka till med växthuset
inglan
Hej!
Har odlat i markbädd flera år och så häromåret när jag slet med att gräva och byta jorden fick jag tipset att ha stora krukor nergrävda i jorden. Har mest tomat i dem, men jag blev jättenöjd. Mycket mindre jord att byta och enkelt är det, dessutom kan plantorna ta upp vatten från markbädden omkring också, om jag är borta någon dag. Så jag har liksom både ock. Dock har jag inte så vackert golv som många har, bara flis i gången, har så litet växthus att jag vill använd allt till odling.

hälsningar Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon