merlin68
Min kompis som är inbiten nikotinist slänger sin cigarettaska i komposten sick.gif !!! Hon säger att det är ofarligt att konsumera grönsaker och bär som har gödslats med denna "helvetesjord". Jag tror däremot att det föreligger en risk för förgiftning eftersom cigaretter innehåller en massa farliga kemikalier och gifter. Törs jag äta hennes rabarberpaj i fortsättningen -fear-.gif ?
pejori
CITAT (merlin68 @ 29-03-2011, 19:31) *
Min kompis som är inbiten nikotinist slänger sin cigarettaska i komposten sick.gif !!! Hon säger att det är ofarligt att konsumera grönsaker och bär som har gödslats med denna "helvetesjord". Jag tror däremot att det föreligger en risk för förgiftning eftersom cigaretter innehåller en massa farliga kemikalier och gifter. Törs jag äta hennes rabarberpaj i fortsättningen -fear-.gif ?

Askan är inte farlig, så sålänge hon inte slänger fimparna där är det ok.
Sedan tror jag, att det behövs åtskilliga kilo fimpar, för att jorden ska bli så giftig, att du inte kan äta hennes rabarberpaj.
merlin68
CITAT (pejori @ 29-03-2011, 19:36) *
Askan är inte farlig, så sålänge hon inte slänger fimparna där är det ok.
Sedan tror jag, att det behövs åtskilliga kilo fimpar, för att jorden ska bli så giftig, att du inte kan äta hennes rabarberpaj.

Hur är det med tungmetaller, bly och arsenik? Kan det finnas kvar rester av dem i askan?
Gunilla T
Tobaksplantan har lätt för att ta upp kadmium så troligt att det kan finnas i askan men jag tror inte att du blir förgiftad av pajen...däremot mår nog inte komposten och livet där så bra av askan.
gnon49
Om man betänker på vad som används i jordbruket idag så är nog cigarettaska ganska harmlös, med eller utan fimpar. Fast det tillför väl knappast komposten något.
Motti
Rent generelt skulle jag som rökare aldrig kasta fimpar i komposten skulle kännas väldigt fel och nickotin är ju inte bra för organismerna efter som det är ett gift ,däremot kan jag lägga ciggaretaska i blomkrukorna som bekämpningsmedel mot flugor och annan ohyra.
Överbölingen
Det mesta av tobakseländet sitter i rökarens lungor och kommer förmodligen att ge KOL, emfysem eller lungcanser efter ett antal år. *
Undrar bara var ni slänger rens av Digitalis, Aconitum, Convalaria, Ricin mm. "Hela växten giftig" brukar det stå. Jag tror att det är så försvinnande liten del av växtgift i renset att det är försumbart. Man gräver ju nogsamt ner perblast med potatisfrukter efter blomningennär man har skördat.

Är övertygad om att det är farligare för kompostmaterialet om det blir för vått, för torrt eller för varmt så att inte småfolket kan göra sitt jobb. De tar ingen större skada av giftiga växter. Utan de bryter ner dem så det blir ytterst små mängder av spårämnen. Och dessa mickrotillsatser är bara bra.

Däremot är överdoser av kemikalier skadligt för både växter och oss.

*Cigarettfiltren är inte nedbrytbara. Inte heller de moderna tepåsarna i nylonnät. Eller parafinet på ostskalkarna.

merlin68
CITAT (Överbölingen @ 29-03-2011, 22:42) *
Det mesta av tobakseländet sitter i rökarens lungor och kommer förmodligen att ge KOL, emfysem eller lungcanser efter ett antal år. *
Undrar bara var ni slänger rens av Digitalis, Aconitum, Convalaria, Ricin mm. "Hela växten giftig" brukar det stå. Jag tror att det är så försvinnande liten del av växtgift i renset att det är försumbart. Man gräver ju nogsamt ner perblast med potatisfrukter efter blomningennär man har skördat.

Är övertygad om att det är farligare för kompostmaterialet om det blir för vått, för torrt eller för varmt så att inte småfolket kan göra sitt jobb. De tar ingen större skada av giftiga växter. Utan de bryter ner dem så det blir ytterst små mängder av spårämnen. Och dessa mickrotillsatser är bara bra.

Däremot är överdoser av kemikalier skadligt för både växter och oss.

*Cigarettfiltren är inte nedbrytbara. Inte heller de moderna tepåsarna i nylonnät. Eller parafinet på ostskalkarna.

Det där med giftiga växter i komposten har jag aldrig tänkt på. Bör jag bli orolig nu? flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Växtgifter bryts ner, jorden blir inte farlig att använda, i cigaretter däremot är det inte bara växter man tillsätter en massa annat för att öka giftigheten och beroendeframkallningen.
merlin68
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-03-2011, 18:12) *
Växtgifter bryts ner, jorden blir inte farlig att använda, i cigaretter däremot är det inte bara växter man tillsätter en massa annat för att öka giftigheten och beroendeframkallningen.

Det var just så jag tänkte Åsa! Att de har tillsatt skumma ämnen som inte bryts ner utan att vi får de i oss genom grönsakerna. De deklarerar ju knappast vilka ämnen de har i cigaretterna heller så vem vet....
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-03-2011, 18:12) *

Kan du visa dokumentation på detta...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2011, 18:43) *
Kan du visa dokumentation på detta...

Jag är ju inte Åsa men...vad är det i en cigg
Gunilla T
Man får nog skilja på växtgifter och tungmetaller också. Kadmium är en tungmetall och bryts inte ner utan anrikas i näringskedjan.

Nikotin används ju som bekämpning av ohyra i blomkrukor inomhus så det har förmodligen samma effekt på mikroorganismerna i komposten.
merlin68
CITAT (Gunilla T @ 30-03-2011, 18:53) *
Man får nog skilja på växtgifter och tungmetaller också. Kadmium är en tungmetall och bryts inte ner utan anrikas i näringskedjan.

Nikotin används ju som bekämpning av ohyra i blomkrukor inomhus så det har förmodligen samma effekt på mikroorganismerna i komposten.

Anrikas? Menas med det att om jag äter bladen så har jag tungmetallerna i mig? crying.gif
andersen
Man skall ju åxå tänka på att ett par fimpar i ett vattenglas, dödar ett litet barn om barnet får det i sig.
Gunilla T
CITAT (merlin68 @ 30-03-2011, 19:01) *
Anrikas? Menas med det att om jag äter bladen så har jag tungmetallerna i mig? crying.gif

Anrikas betyder att ju högre upp i näringskedjan man kommer desto större blir koncentrationen. Men du skall inte oroa dig för din väninnas kompost - ät och njut av det hon bjuder på. Tungmetaller finns överallt och vi får det i oss - det går inte att undvika.

När man eldar t.ex. blir alla tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid kvar i askan bl. a därför tycker jag att man inte skall strö aska på bärbuskar.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 30-03-2011, 19:38) *
Anrikas betyder att ju högre upp i näringskedjan man kommer desto större blir koncentrationen. Men du skall inte oroa dig för din väninnas kompost - ät och njut av det hon bjuder på. Tungmetaller finns överallt och vi får det i oss - det går inte att undvika.

När man eldar t.ex. blir alla tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid kvar i askan bl. a därför tycker jag att man inte skall strö aska på bärbuskar.

Ja Fobo skrev på 80-talet att man skulle vara försiktig med att använda träaska som gödning på grund av kadmium.

När det gäller gifter i det man odlar så skulle det behöva spridas mer kunskap. Många eldar skräp på tomten och så faller innehåller ner över både dom egna och andras odlingar.

Sedan använder många byttor och annat som innehåller ämnen som kan hamna i jorden. Tidningspapper kan också innehålla skadliga ämnen. Hushållspapper lägger jag inte i min kompost. Tepåsar har metallklämma och papperet är nog tveksamt ibland också. Finns en rad olika material som kan släppa ifrån sig ämnen som hamnar i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon