Motti
Hej !jag köppte rötter av Stockros ock Blommande Ormbunke på Älvsjömässan nu undrar jag hur jag ska göra (glömde fråga ) ?ska jag sätta dom i krukor i jord och kan jag då ställa in dom i garaget för att gro ? köppte även "Kanna"rötter kan jag plantera dom också och ställa i garaget för grodd.Eller ska jag lägga dom i en karttong fuktigt med jord ett tag efter som det fortfarande är tidigt på våren?

Mvh Motti
Eva i Skåne
Jag tycker absolut du ska förgro dom i jord redan nu. Kannor tar lång tid på sig att blomma annars.
Har du nån värme i garaget? När dom börjat sticka upp grönt behöver dom ljus så då kanske inte garaget är det optimala längre.
Stockrosorna kan du kanske plantera i marken direkt när du inte har tjäle.
Blommande ormbunke heter egentligen nåt annat som jag inte kan komma på just nu. Sådana har jag haft, köpte knölar och planterade i rabatten. Söta blommor som kom tillbaka några år, men sen försvann dom.
Maggan H
CITAT (Eva i Skåne @ 29-03-2011, 23:05) *
Blommande ormbunke heter egentligen nåt annat som jag inte kan komma på just nu. Sådana har jag haft, köpte knölar och planterade i rabatten. Söta blommor som kom tillbaka några år, men sen försvann dom.

Incarvillea, Trädgårdsgloxina. Har jag frösått en gång och de tog tre innan blomning. Några finns ff kvar, jag plockar inte upp dem på vintern.
Fågelvägen
Fånigt att de flygande holländarna på trädgårdsmässorna envisas med att kalla Incarvillea för "Blommande ormbunke". Växten har väl inget med ormbunkar att göra, men namnet kanske låter säljande. Och rötterna är imponerande!

I Zetas katalog beskrivs Incarvillea som "kortlivad".
Skickligt av dig, Maggan, att ha några kvar efter frösådd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon