spotty
I matkällaren ligger några sparade amaryllislökar och vilar. När är det lämpligt att väcka dem? Startar man dem på samma sätt som nyinköpta lökar, dvs de får stå över natt med rötterna i vatten. Ska jag plantera dem i ny jord eller kan de stå kvar i den gamla jorden i de krukor som de ligger och vilar i?
Annki
Mina brukar få anmäla sin ankomst själva. Dvs står i mörk matkällare, kallt ca +8. Plöstligt när jag tittar in i januari/februari finns tillstymmelse till en knopp. Då tar jag upp dem, spolar försiktigt av rötterna i ljummet vatten, tar bort torra rötter och planterar dem i ny jord. Sen hamnar de i söderfönstret där de växer på sig.

Om de tjurar in i slutet av februari, tar jag upp dem, skalar av allt torrt och gör likadant - sköljer av rötterna, planterar om försiktigt. Och se! De kommer! Lycka till! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon