Full version: Kondens
krille356
Hej

Sitter och ritar på ett växthus som jag tänkt bygga under våren.

Funderar på hur mycket kondens det blir på insidan av ett växthus, undrar för att jag försöker komma fram till hur pass komplexa jag behöver göra mina profiler.

Mitt växthus kommer att ha gjuten och isolerat betonggolv och odlingen kommer att göras i krukor.
Kommer att vara en 500 mm hög mur i leca, sen glas i träprofiler till resten av växthuset.

Är kondens ett stort problem på insidan när man odlar i krukor?
Inbillar mig att kondens är ett större problem om man odlar i markbädd då man då har större avdunstning?

Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bli mycket kondens vår och höst då nätterna är så mycket kallare än dagen. Glöm inte tänka på vädringsmöjligheterna då du bygger man måste ha mycket god ventilation både för att få ner temperatur + försöka hinndra att det blir för fuktigt (växthus bör även vattnas på morgonen för att hindra det blir så fuktigt på nätterna eftersom man lätt får svampsjukdomar då)
krille356
Ventilationen kommer att bestå av ganska många ventiler i muren samt vädringsluckor i taket som är ungefär 20-25% av golvytan.

Har även planer på en elektrisk fläkt som byter luften i växthuset på ca 2 min, har dock inte bestämt mig ännu om det är värt pengarna eller inte med fläkten. Tror ni det är tillräckligt med ventiler i mur samt luckor?

När det är kalla nätter vår och höst blir kondensen på insidan eller utsidan då?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är på insidan det blir kondens
aromata
At ha ventiler i muren är bra för det ökar genomluftningen när du har temperaturskillnad mellan ute och inne. Har du ständigt en springa i taket, även nattetid, tror jag inte att kondensen blir besvärande. Men helt kan du nog inte undvika den.

En fläkt är tråkig att höra på och drar energi så jag hade provat utan först.
ingelsgarden1
Hej!
En fläkt kanske inte är så roligt att lyssna på, men det är bra med luftcirkulation växthuset på dagarna.
Provad med fläkt första gången i fjol och jag tyckte att tomaterna såg friskare ut och gav större skörd, det går väl att stänga av den när ni är i växthuset! Det behövs nog inte så stor fläckt bara den blåser runt luften lite.
krille356
Jag hade tänkt sätta en fläkt i ena gaveln som max flyttar 2440.0 m3/h vilket skulle byta luften på ca 2 min i växthuset. Min tanke var att använda vädringsluckorna i taket så länge de räcker till och att fläkten startar först när det börjar närma sig 30 grader i växthuset.

En sådan fläkt kostar ca 3500 kr så man vill ju inte köpa en i onödan, sen gör den ju inte växthuset snyggare direkt.....

Frågan är hur långt man kommer med ventiler i grunden + 25% av golvytan i vädringsluckor i taket.

aromata
Jag tycker att det är bättre med mekanisk ventilation. Blir det för varmt får du väl skugga. För mycket drag med fläkten underlättar för spinn att etablera sig men det beror förstås på vad du odlar.

Varför inte prova utan fläkt först?
asaleo
Instämmer med aromata.
Jag talar alltid för maximala luckor i taket.
Jag förstår inte hur de kan sälja stora vackra växthus utan vädring på hela längden av växthuset.
De kanske inte primärt är avsedda för seriös odling.
Man kan lägga luckor på hela längden av växthuset, kant i kant för att få in maximalt med luckor.
Det man måste lösa är att montera plåtar över skarvarna så att det inte regnar in.
Binder man ihop alla luckorna till en lång är tätningen enklare.
Om man har automatvädring så är det bättre med separata luckor.

Man måste också styra luckornas öppning så att vissa luckor öppnar före de andra.

Man behöver inte täta några skarvar eftersom man ändå inte skall ha alla luckor fullt stängda för att få bra klimat i växthuset.
Kul att du bygger växthus!
Hälsningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon