Full version: Albondigas
Vippan
Ett jättegott recept på spanska köttbullar.

Det här behöver du.
500G KÖTTFÄRS
0,5RÖD LÖK FINHACKAD
0,5GUL LÖK FINHACKAD
3VITLÖKSKLYFTOR
2DL PARMESANOST RIVEN
4MSK BASILIKA
0,5TSK SVARTPEPPAR
0,5TSK CAYENNEPEPPAR
1MSK OLIVOLJA
1MSK VATTEN
SMÖR ATT STEKA BULLARNA I
TOMATSÅS
1BURK KROSSADE TOMATER
0,5 DL TOMATPURE
1KÖTTBULJONG
1DL VATTEN
2DL VISPGRÄDDE
2 VITLÖKSKLYFTOR
2TSK CURRYPULVER
2TSK SAMBAL OELEK
1TSK SALT
0,5TSK SVARTPEPPAR 0,5CAYENNEPEPPAR
1MSK FLYTANDE HONUNG
1MSK BASILIKA FRYST HACKAD
10 GRÖNA OLIVER

BLANDA SAMTLIGA INGREDIENSER TILL SMETEN VÄL.RULLA MATSKEDSSTORA BULLAR OCH STEK DEM I SMÖR.BULLARNA SKA FÅ STEKYTA INTE MER.
TOMATSÅS.HÄLL DE KROSSADE TOMATERNA ÖVER KÖTTBULLARNA.TILLSÄTT VATTEN OCH SMULAD BULJONGTÄRNIG,SEDAN SAMBAL OELEK.LÅT PUTTRA I CA 10 MIN.DÄREFTER TILLSÄTT SALT.PEPPAR.CURRY,CAYENNEPEPPAR RÖR OM.TILLSÄTT DE PRESSADE VITLÖKSKLYFTORNA.DÄREFTER HONUNGEN RINGLA DEN OCH BLANDA VÄL.LÅT SMÅPUTTRA I CA 10 MIN.VID BEHOV SPÄD MED MERA VATTEN.
TILLSÄTT OLIVERNA OCH ALLRA SIST VISPGRÄDDEN. LÅT RÄTTEN PUTTRA ETT LITET TAG.
SERVERA MED PRESSAD POTATIS ELLER PASTA.

SMAKLIG MÅLTID
Mollis
Åh det här låter hur gott som helst, Tack för det!
Överbölingen
Skall provas.
herkules
coolt med en köttbulletråd tummenupp.gif

här kommer de jag brukar göra:

köttbullar

500 g färs
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1/2 dl grädde
1/2 riven gul lök
1 riven vitlöksklyfta
1 msk hackad persilja
italiensk salladskrydda
svartpeppar
salt
grillkrydda
1 nypa socker
8-10 kuber lagrad ost

tomatsås

1 förpackning passerade tomater
1/2 hackad röd lök
1/2 hackad gul lök
1 stor hackad vitlöksklyfta
2 grovt rivna morötter
1 grönsaksbuljongtärning (eller ännu hellre fond)
basilika
timjan (utesluter jag för jag tycker inte om smaken)
oregano
vegeta (aromat)
1 sockerbit

blanda ihop färssmeten och dela till 8-10 bitar, rulla in en osttärning i varje köttbulle.
stek bullarna i smör tills de fått fin färg, lägg då i lök, vitlök och morötter, låt steka med i ett par minuter.
häll över i en större gryta och tillsätt övriga ingredienser till tomatsåsen, låt småputtra minst 30 minuter.

servera med vad du vill (jag brukar ha ris eller risoni) och grönsallad.
Vippan
Herkules det receptet ska jag testa
smuleborg
Coolt, som sagt, med en köttbulletråd. Jag ska testa Vippans och herkules recept.

Jag kommer inte ihåg exakt hur jag brukar göra "standardbullarna", men något sånär såhär

Till ett halvt kilo blandfärs (ekologisk 30/70)
Ett par mindre kokta potatisar, mosade
1 gul lök, helst (om jag har tid och lust) halva rå-finkackad och halva finhackad och mjukt stekt
Ett ägg
Grädde (så mycket så det känns rätt, ja vad ska man säga)
Antingen lite senap eller lite ansjovisspad
Svartpeppar (tycker inte om kryddpeppar, ja det finns i ansjovisspadet, men är då balanserad)
Salt

Inget ströbröd med andra ord.

Steker i smör i rätt het panna. Noggrant runt om. Stekningen är, som jag ser det, viktig.

Serveras oftast med steksky (med en liten skvätt Kikkomansoja), hemgjord lättkokt lingonsylt, kokt mjölig potatis och inlagd gurka. Ibland låter jag bullarna "efterkoka" i panna med sky, grädde och en liten skvätt Kikkomansoja. Gott med smörkokta morötter och liten sallad på broccoli till. Och vi som har ett överflöd av kantarell, gott till.

smuleborg
Det blir Vippans recept till helgen, har skrivit ut (jag är gammalmodig, föredrar utskrift i köket).

Det ska bli spännande.
herkules
CITAT (Vippan @ 31-03-2011, 11:23) *
Herkules det receptet ska jag testa

och jag ska testa ditt recept!
merlin68
Kycklingfärsbullar med chevresås och ugnsrostade potatis och rotfrukter:)

Färsen görs på samma sätt som vanliga köttbullar (lök i om man vill) men kryddas dessutom med mortlad rosmarin, oregano och lite chili. Man kan även dryga ut färsen med riven morot så blir receptet lite billigare:) Steks på ganska svag värme.

chevresås: 300g chevre, 1 dl grädde, 2 dl gräddfil, pressad vitlök efter smak, lite cajennpeppar samt en skvätt torrt vitt vin. Blandas och värms så allt "gifter sig".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon