madddee
Hej,

första gången jag är här så jag hoppas på att jag postar i rätt forumdel.

Bakgrund;
Jag och min man köpte ett hus med tillhörande stor trädgård som är i stort behov av förnyelse (inflytt 1 dec -10). Vi försöker dock bevara så mycket som möjligt då det finns stor växtrikedom!
Tomten har varit ganska mörk pga omgivande tallar och björkar så gräsmattan är det inte mycket gräs på, mest mossa. Tallarna blev nedtagna för något/några år sedan och själva tog vi ner 3 av 5 björkar pga ljusinsläpp och att de stod snett/tog utsikt (dessutom jublade grannarna också då de tydligen skräpade ner mycket biggrin.gif )

På tomten då finns ett litet äppelträd med vinter/juläpplen. (Tyvärr vet jag inte vad de heter ännu, men detektivarbete pågår; röda juläpplen med vitt kött) och vad jag förstod på säljaren kom inte mycket frukt i höstas (men det kom iallafall några vi kunde smaka på = gott). Nu när jag tittar närmare på det så växer det väldigt mycket lav på grenarna, det är inte många grenar på det över huvudtaget. Det har inte blivit så högt. Dessutom står trädet där det växer mest mossa...

Vad jag gjort nu;
vi har klippt bort grenar som såg allmänt sjuka ut, och så har jag rensat bort mossa ca 20-30cm i radie runt stammen och luckrat upp jorden lite i samma område. (mossdjupet var ca 5-10cm)

Vad jag tänkt;
lägga på gödning på jorden runt stammen och vattna ner det, och sen hoppas på att det blir ordentligt med solljus wink.gif

Är det här en bra idé? Tänker jag rätt? Finns det hopp för trädet? Kommer det klara av en eventuell flytt till en annan del av trädgården? (vi ska dränera om huset och samtidigt schakta ur trädgården för att få den jämnare och då tänkt flytta på en del buskar, eventuellt flytta på det här trädet också till en bättre placering) Eller verkar det som om det kan ha nån sjukdom som gör att det inte växer som det ska och då bättre att köpa nytt?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle tippa att det stått för mörkt och haft konkurrens från björkarnas rötter. Jag skulle ta bort mycket mera mossa/gräs runt trädet, trädet tar inte upp så mycket vatten och näring nära stammen utan en bit ut där toppen på rötterna finns. Ta upp en ganska stor cirkel runt trädet där det får vara öppen jord och lägg på sånt som kompostjord och kogödsel och se till så trädet har gott om vatten från tidig vår och under sommaren (vattnet är viktigare än gödning när det gäller att få fart i träd som växer dåligt)
Bassam
Hej

Du gjorde bra med beskärning för att du borta risiga sjuka grenar , nu kan du lägga naturliga gödsel eller komposten och vattna bra .

H:Bassam

madddee
Tack för era svar!

Då låter det som att jag är en god bit på väg åt rätt håll iallafall (sen om trädet blir bättre återstår ju att se) smile.gif

Är det ett bra "mått" att rötterna är ungefär lika långt ut som "grentopparna"? Så jag ska luckra upp ungefär så mycket? (Om ni förstår vad jag menar)

Vad jag har förstått efter att ha läst på lite, så är det runt droppzonen som det finns de rötter som tar upp mest näring? Och denna droppzon är just området kring "ytterkanten" på kronan?
Huggorm
CITAT (madddee @ 31-03-2011, 10:02) *
Tack för era svar!

Då låter det som att jag är en god bit på väg åt rätt håll iallafall (sen om trädet blir bättre återstår ju att se) smile.gif

Är det ett bra "mått" att rötterna är ungefär lika långt ut som "grentopparna"? Så jag ska luckra upp ungefär så mycket? (Om ni förstår vad jag menar)

Vad jag har förstått efter att ha läst på lite, så är det runt droppzonen som det finns de rötter som tar upp mest näring? Och denna droppzon är just området kring "ytterkanten" på kronan?

Så brukar man säga ja, mest aktivt är det mellan dropplinjen och en bit in
madddee
Ok! Tack för klargörandet thanks.gif hem och gräva direkt efter jobbet! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon