Och så till det tredje kära besväret. Detta är en bredbladig Dracena, den är varigerad med olika gröna nyanser i ett randmönster. Varje rand gränsas av smala vita ränder.
Den har blivit lång ranglig och krokig. Blad finns bara på den översta halvmetern.
Har någon här kapat en sådan och lyckats få rötter på sticklingen? Hur gjorde du isåfall.
Jag har två dracenor som jag får kapa av med några års mellanrum för att de blir för höga. Bara att kapa i önskad längd, ta bort de understa bladen och sätt i vatten. Rötter kommer ganska fort, sedan bara att plantera i jord. Lätt som en plätt! Det går säkert lika bra att plantera direkt i jord.
Jag brukar inte spara den avklippta delen, men spara den och du ska se att det snart bryter ut skott från "stammen".
Hälsn Sussi
dragonfire
18-02-2004, 14:37
Jag har en dracena som ser ut så här:

Jag skulle också vilja kapa den, och kanske sätta ner en halvan i samma kruka bredvid, så att man har en kort och en lång bredvid varandra, skulle det gå? JAg tycker den ser lite tanig ut nu...
Kan jag då kapa ganska långt ner och sätta ner den långa pinnen med bladrosetterna på i vatten tills den fått rötter, och sedan plantera den bredvid den då kala pinnen?
*total nybörjare*
Precis samma dracena som jag har! Bara att kapa i önskad längd, blir fort nya rötter. Den kapade "stumpen" som blir kvar i krukan kommer att skjuta nya skott. En mycket tacksam krukväxt!
Hälsn Sussi
dragonfire
18-02-2004, 19:49
Tack, det är nu gjort! Jag har satt den avkapade biten i en glasvas med vatten, bör jag täcka den med något (har hört att det ska vara mörkt för rötterna att bildas...)
Intressant fråga om man ska täcka rötterna så att de får det mörkt kanske bildas rötter lättare då. Någon som vet?
Jag har tittat mer på den dracenan. Den står faktiskt bra i sin kruka. Inte som i vintras innan jag planterade om den, då den bara välte hela tiden. Jag låter den stå kvar i sin kruka och hoppas att den fortsätter växa lika vackert.
Jag har även en riktig prakt dracena som nog är 2.2 meter hög. Bladmassan löper från knappt två decimeter och ändan opp. Den har jag inte hjärta att skära ens för att ta stickling på. Hur hade det gått med en 2 meter hög stickling. Den kommer att slå i taket under året men inte med mer än bladspetsarna och där händer ju ingeting
Tittiluringen
29-02-2004, 11:33
Hej!
När jag tog skott från min Dracena hade jag oxå läst om att man skulle låta dom stå mörkt....
så det fick dom och dom tvärdödde!
så numera sätts allt som ska ha rötter i vanliga glas.... funkar bra.
Tips: har haft turen att bli av med ett par vinglas där foten gått av, jag "planterar" dom då under krukväxter så får jag en liten vatten behållare där... och däri sätter jag även skott. Platssparande och luftfukthöjande.
Kram T-luringen
Kul grej med vinglaset! Jag har börjat med något liknande. Jag sätter krukor ovanpå jorden på mina stor krukväxter. Från början så var det en rent platssparande åtgärd men sen tyckte jag att det blev snyggt så det kommer jag att fortsätta med varje gång det är läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.