_Magnus_
Tänkte göra vårfint i våra fönster på jobbet och efterlyser *fina* krukväxter som är väldigt soltåliga smile.gif !!! Helst ska man inte behöva vattna dom så ofta heller, max 1 ggr per vecka! Gärna lite fylligare & inga taniga spretisar!!!
Socktrollet
Kan du tänka dig att investera i en självvattnande kruka som fylls på en gång i veckan?
Det skulle öka valmöjligheterna bland frodigare växter. smile.gif
Bassam
Hej

Självvattnande kruka har problem att vatten blir mögel och mögel flytta till växter rötter .

Obs
Det bättre om du satsa på växter som blad har tjocka skal som kaktusar.

Bassam
malcolm
CITAT (Bassam @ 01-04-2011, 00:33) *
Självvattnande kruka har problem att vatten blir mögel och mögel flytta till växter rötter .

Dumheter, det finns självvattnande krukor som fungerar alldeles utmärkt.
evaisa
Sansevieria masoniana är en stor växt med breda långa blad - de är inte ett dugg taniga. En jättestor kaktus?

Har du någon blomskötare på jobbet? Har ni semesterstängt?

För det finns ju växter som passar i solen men skall de vara stora och ståtliga så är de dyra å då bör man ju ha möjlighet att sköta om dom.

Lycka till med det nya gröna jobbet!
bejbi
Hoyor!

Jag vattnar mina var tredje vecka ungefär tummenupp.gif
elinh
CITAT (malcolm @ 01-04-2011, 00:36) *
Dumheter, det finns självvattnande krukor som fungerar alldeles utmärkt.

verkligen. Man får hitta rätt jordblandning till de olika bara.

Självvattnande kruka och solälskande Hoya macgillivrayi - vattna en gång i veckan :-)
Bassam
Hej

Självvattnande använde dem förut också mina kompisar men vatten möglar på grund att vatten står länge utan luft och sol så de blir mögla .

H:Bassam
elinh
CITAT (Bassam @ 01-04-2011, 23:57) *
Hej

Självvattnande använde dem förut också mina kompisar men vatten möglar på grund att vatten står länge utan luft och sol så de blir mögla .

H:Bassam

jo, men prova att blanda in väldigt mycket poröst material så undviker du mögel och även att rötterna får syrebrist. Till t.ex. Lively-krukorna
http://www.sjalvbevattning.se använder jag 50% jord och 50% perlite.
Sussie80
Hej!

Hoyor funkar bra men bourcarnea recurvata (även kallad flasklilja eller elefantfot) älskar sol o kräver väldigt lite vatten.

Lycka till!!
squamata
crassula, svärmors tunga, stapelia, aloe, agave, hoya, Sansevieria,

Finns massor med suckulenter och bromelior.

http://www.indoor-plant-care.com/plant-list/succulents/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon