Full version: Exotisk frukt :)
Exotiskfabbe
Hejsan hejsan! smile.gif För ca ett årsen planterade jag passions frukt och papaya, Papayan dog tyvärr vid ungefär en decimeters längd hur mycket jag än försökte ta hand om dem sad.gif Men, Då tog jag och planterade Drakfrukt istället som kanske varit aktiva i ca 10 månader, Båda krukorna fick stå ute under sommaren då de började ta fart sen har det stått ganska stilla under vintern, Gett dem extra ljus och de har fått de lilla dags ljus vi får här i sverige på vintern.

Passionsfrukt plantora (3 stycken) är ungefär 20-25 cm långa och väldigt gröna och fina och dom har tagit en spurt på säkert 5 centimeter de senaste 7-9 dagarna.

Drakfrukten som kanske var runt 3-4 centimeter efter sommarens slut och sen dess bara stått still i växten har nu växt till ungefär en decimeter på vårkanten och en annan sak som har hänt är att de små bladen längs ner på plantan har ramlat av och börjat växa ut saker liknande huvudplantan, och dessa har växt mycket snabbt, säkert 5-6 centimeter på 2 veckor.

Så jag undrar bara om någon har något tips på hur jag ska sköta drakfrukten, Är oddsen för blommning / frukt för drakfrukt och passions frukt stor?

Hur borde jag sköta vidare passionsfrukten, och om mina plantor både drakefrukten och passionsfrukten, behöver nya krukor, för tillfället har jag lerkrukor som är relativt små, är det försent för vidare plantering eller borde jag göra detta?

Är rädd för att skada de små älsklingarna.

Har 3 plantor i drakfrukts krukan och 3 i passionsfrukts krukan.

Jag har köpt drakfrukten och passionsfrukten i Göteborgs Salu Hall

STORT TACK FÖR SVAR! smile.gif
teo
drakfrukt/Pithaya är ju frukten från en kaktus (Hylocereus Undatus) så den bör väl lämpligen skötas som en sådan.
Socktrollet
Min sambo sådde passionsfruktskärnor under vintern, och de växte på bra även under den mörka årstiden för att verkligen sprinta iväg när vårsolen kom. Våra är nu 2,5-3m långa rankor, så mitt första tips är att i god tid skaffa höga bågar eller liknande för dem att klättra på.
De är lättare att hantera och linda kring en båge eller spalje medans de är korta och mjuka i stammen.

Vi har har precis planterat om våra, en ranka per kruka med 90cm hög bambubåge att linda runt, den som står i sydostfönster växer fortare än den i nordvästfönster. Tycks klara hur mycket direkt solsken som helst, men dricker mycket vatten.

Huruvida den kommer att blomma väntar vi med spänning på.
Exotiskfabbe
Tack för svar! Har både mina passions frukter och pithayor i syd väst fönster så dom får relativt mycket sol skulle jag tro, jobbar ju på dagarna så är inte exakt säker på hur mycket. Tror ni att det går att omplantera passions frukts planterna som sitter i samma kruka till andra krukor? de är ca 20 cm långa och är 3 stycken, Och går det att plantera om pithayorna som för tillfället växer galet snabbt?
teo
Hylocereus (pithaya - som väl egentligen är namnet på frukten?) växer snabbt och bör gå bra att plantera om. Man kan skära av ett segment, låta det torka en vecka och sedan plantera i såjord, snart har man en ny kaktus. Denna art är en som ofta används som bas/stock till de ympade kaktusar man hittar i handeln (banan/smultronkaktus). Jag vet inte om man kan lyckas att få dem att blomma/sätta frukt i normal hem-miljö och i kruka, misstänker att det krävs en del tid och utrymme för det.
Socktrollet
Sambon har fotat och skrivit här http://djungelambitioner.wordpress.com/201.../passionsfrukt/ om du vill se bild på hans passionsfruktsväxt.
Vår bedömning är att de behöver varsin kruka, men nu står vi inför en ny fundering - ska man tjyva dem som tomater?
pelargonfreak
Passionsfrukt blommar när dom har blivit 1 1/2 år så det är tålamod som behövs, lycka till rolleyes.gif
lalle555
Jag hoppas att jag kan låna denna tråden lite

Jag planterade frön från passionsfrukt i september och plantorna har vuxit bra under vintern. Men nu när vårsolen kommer har de börjat växa mycket fortare och kräver en omplantering. Nu är de 30-50 cm höga och jag har åtta stycken jämt fördelade i två krukor (21 cm). Nu undrar jag hur många man kan ha i en kruka. Jag har tänkt ha en kruka med passiflora och använda den andra krukan till andra växter. De plantorna som inte får plats i den krukan åker hem till min föräldrar och deras inglasade altan happy.gif
Så hur många ska/bör/får jag ha i en kruka för att få en tät, fin krukväxt?
tack på förhand!
rosita
CITAT (lalle555 @ 11-04-2011, 15:19) *
Jag hoppas att jag kan låna denna tråden lite

Jag planterade frön från passionsfrukt i september och plantorna har vuxit bra under vintern. Men nu när vårsolen kommer har de börjat växa mycket fortare och kräver en omplantering. Nu är de 30-50 cm höga och jag har åtta stycken jämt fördelade i två krukor (21 cm). Nu undrar jag hur många man kan ha i en kruka. Jag har tänkt ha en kruka med passiflora och använda den andra krukan till andra växter. De plantorna som inte får plats i den krukan åker hem till min föräldrar och deras inglasade altan happy.gif
Så hur många ska/bör/får jag ha i en kruka för att få en tät, fin krukväxt?
tack på förhand!

Varje planta behöver egen kruka, jag brukar ha 10-20 liters krukor. Rankorna blir ca 2-3 m varje sommar.

Plantan på bilden blev 3 m och gav 2 frukter under sommaren:

[attachment=59682:passion.JPG]
Janbanan
Jag har både passionsfrukt och drakfrukt.

Har 5 passionsplantor i samma kruka, en sån där avlång man har på balkongen (min är dock inomhus). 2 av dem är flera meter långa, 3 är kanske en halvmeter. Kan det ha med att de behöver egna krukor att göra? Efter att ha läst här lite har jag förstått att de bör ha det.

Mina drakfrukter är fortfarande ganska små, mellan 5-15 cm långa (har ganska många). De fick nån ohyra, tror det är ullöss, men de lever fortfarande. Blev tvungen att ta bort 2-3 stycken på grund av lössen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem, några tips?
Bassam
Hej

Du kan spreja dem på grönsåpa som blandad med vatten. vatten .

H:Bassam
teo
Själv använder kemiska/systemiska gifter (Provado Plus spray eller Provado-pinnar) vid minsta tecken på ullöss. Givetvis tar bort de jag ser med en spetsad tändsticka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon