Full version: Toppbeskära hägg?
MissLeia
Grannen vill att jag ska toppbeskära häggen. Varför ska man göra det? Hur gör man? Vad blir effekten/slutresultatet av detta?
Huggorm
Anledningen att grannen vill det är väll för att få bättre utsikt eller sol på sin tomt. Någon annan anledning finns inte, och för trädet är det inte alls bra. Vad som kommer hända är att trädet skjuter nya skott från där du kapar, och det kommer bli en väldigt konstig form. Dessutom kan det gå i röta om du har otur.
Gunilla T
Håller med Huggorm - trädet blir inte vackert efter en sådan kapning...
MissLeia
CITAT (Huggorm @ 31-03-2011, 17:48) *
Anledningen att grannen vill det är väll för att få bättre utsikt eller sol på sin tomt. Någon annan anledning finns inte, och för trädet är det inte alls bra. Vad som kommer hända är att trädet skjuter nya skott från där du kapar, och det kommer bli en väldigt konstig form. Dessutom kan det gå i röta om du har otur.

Tack för svar!

Jag blir mest förbryllad över varför hon vill för jag tyckte mer att skällan gick om att den skulle bli finare... g.gif Mellan häggen och hennes hus så är det 40 meter bestående av en gräsmatta, ett äppelträd ca 30 meter ifrån så den kan inte bli störd. Hennes hus är på en höjd och hon ser nog enbart en massa tak till en mängd radhus, denna måste vara en trevligare syn. Anledningen att jag har kvar häggen trots min lilla radhustomt är att den är den enda formen av insynsskydd som finns till min tomt. Planen är att plantera ett par träd till av någon form (denna fanns vid inflytt, omgiven av ölandtok) plus att jag planterat någon form av blandhäck. Men för att få lite höjd och variation.

Jag känner ju att man ser exakt var någon petat på denna tidigare. Antagligen hamnat där, sen har det kapats lite här och var under åren. Tre stammar från en grundstam.

Jag ser ju ingen anledning till att peta på denna men trodde att folk visste något som inte jag visste! wink.gif Men då får den vara.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon