Singoalla
Jag blev med odlingslott förra hösten och är väldigt ivrig nu inför att börja med vårbruket. Jag kommer antagligen inte att odla på all yta första året och tänkte att jag kunde köra gröngödslingsgrödor på de ytor jag inte odlar upp. Men vad? Jag köpte vallörtsfrön men har nu läst att vallört är fruktansvärt svår att bli av med när man väl odlat den så jag kanske ska hoppa över det? Finns det någon gröngödslingsväxt som luckrar på djupet men som inte sprider sig via en massa jättelånga rötter som är hopplösa att få bort?
Gunilla T
Så inte vallört om du inte har något undanskymt hörn där den kan få växa ifred.

Här är lite tips från Fobo om gröngödslingsväxter;

http://www.fobo.se/om/grongodsling.shtml
Eva i Västerås
Vad har varit där innan?
Hårdodlad jord kan behöva gröngödsling. Så i så fall hellre ärtväxter. Dom har hyfsade rötter också.

Har jorden inte odlats sista året så kan du ju sätta potatis, som man gjorde förr. All grävning kring potatisen är jättebra för att luckra jorden.

Hästgödsel är ju inte bästa att odla potatis i, men om du har potatisen som gröngödsling gör det ju inte så mycket. Alla stall och ridskolor brukar bli glada, om man så ber att få bara några säckar gödsel. Det kostar för dom att bli av med den annars. Toppen att mata nya odlingar med.
MissLeia
Hej!

Får jag inflika en fundering här?

Jag har en häckområde med stenhård jord, jag har tagit bort ölandstok och jag har grävt och gödslat som en dåre de senaste åren för att få bättre jord. Men tycks bara försvinna och bli stenhårt igen oavsett vad jag gör. Jag har massa nyplanterat i området så aningens stressande. Jag försöker täcka jorden men trillade över förra sommaren detta med att odla saker som förbättrar jorden. Skulle det fungera att plantera massa sockerärtor typ och ha det som täckodling/jordförbättring samtidigt?
Singoalla
Då blir det ingen vallört! Jag har 47 kvadrat att odla på, så jag vill inte odla något som sprider sig för mycket.

Jag vet inte vad som har odlats senast, när vi fick den var det nog inte odlat på ett år minst. Mängder av ogräs fanns det dock, mest åkerfräken.
Potatisodling har vi tänkt köra på en rätt stor yta första året, det verkar ju som ett jättebra knep för att få lite ordning.

Ärtväxter ja. Vi har tänkt så borlottibönor och brytärt, kan man bara mylla ner stjälkar och blad när man skördat ärtorna?
Eva i Västerås
Jo, det är precis rätt sätt. Jättebra att mylla ner ärtblasten. Den luckrar och ger kväve.

MissLeia: Om du har planterat på ytan du har problem med, så är det bättre att täckodla. Lägg luckert täcke runt alla dina växter, minst dm-tjockt. Det hindrar regnet att slå sönder jordytan, och maskar och andra vänner kommer att dra ner materialet och luckra jorden under. Det är dock en kontinuerlig process. Du får upprepa när täcket sjunkit till under 5 cm. Och sen igen. Och nästa år, och året efter. Materialet du tillför är temporärt, och har messt effekt innan det är helt nedbrutet. Täckmaterial är i princip allt växtmaterial, löv, ris, torv, spån, gräsklipp (akta för kväve på sensommar-höst), grönsaksskal osv.
Träkol (inte aska!) ska visst vara mer permanent luckrande, men då ska det ner i jorden, och där är ju redan rötterna på dina växter.
MissLeia
CITAT (Eva i Västerås @ 01-04-2011, 08:25) *
Jo, det är precis rätt sätt. Jättebra att mylla ner ärtblasten. Den luckrar och ger kväve.

MissLeia: Om du har planterat på ytan du har problem med, så är det bättre att täckodla. Lägg luckert täcke runt alla dina växter, minst dm-tjockt. Det hindrar regnet att slå sönder jordytan, och maskar och andra vänner kommer att dra ner materialet och luckra jorden under. Det är dock en kontinuerlig process. Du får upprepa när täcket sjunkit till under 5 cm. Och sen igen. Och nästa år, och året efter. Materialet du tillför är temporärt, och har messt effekt innan det är helt nedbrutet. Täckmaterial är i princip allt växtmaterial, löv, ris, torv, spån, gräsklipp (akta för kväve på sensommar-höst), grönsaksskal osv.
Träkol (inte aska!) ska visst vara mer permanent luckrande, men då ska det ner i jorden, och där är ju redan rötterna på dina växter.

Tack för feedback!

Jag har pysslat om perennrabatten så att den har en fantastisk jord, en näve jord = ett ex antal maskar. Har insett att just maskarna är min absolut bästa vän så jag gör vad jag kan för att bli tjenis. smile.gif Men här uppe i gamla häcken har jag gått bet, än så länge. Har nyplantering av div buskar med avstånd emellan som jag luckrat i, men lönlöst.

I höstas så täckte jag tomten redigt med löv eftersom mycket är nyplanterat. Jag har funderat på att ta detta numera cementtäcket av ihopgeggade löv och låta dessa torka upp på gräsmattan, ta ett par vändor med gräsklipparen, blanda ihop med med uppblött torv och kogödsel. Ösa på. Och sen kontinuerligt fylla på med gräsklipp. Låter det som en bra plan?

Förlåt att jag inkräktade på tråden, men tacksam för hjälp!

Mvh

MissL
Preussen
CITAT (Singoalla @ 31-03-2011, 21:06) *
Då blir det ingen vallört! Jag har 47 kvadrat att odla på, så jag vill inte odla något som sprider sig för mycket.

Jag vet inte vad som har odlats senast, när vi fick den var det nog inte odlat på ett år minst. Mängder av ogräs fanns det dock, mest åkerfräken.
Potatisodling har vi tänkt köra på en rätt stor yta första året, det verkar ju som ett jättebra knep för att få lite ordning.

Ärtväxter ja. Vi har tänkt så borlottibönor och brytärt, kan man bara mylla ner stjälkar och blad när man skördat ärtorna?

annars en bra gröngödslingsväxt är bovete. det är inte släkt med speciellt många andra växtslag man har i traditionell grönsaksodling. det ger mycket grönmassa. blanda det med lite ärtor så får du en bra start.

annars finns färdiga blandningar att köpa.
Peztis
...Jag vet inte vad som har odlats senast, när vi fick den var det nog inte odlat på ett år minst. Mängder av ogräs fanns det dock, mest åkerfräken...

Jippi... åkerfräken... sad.gif En av där hopplösa att bli av med då rötterna går så djupt. Har dem sjäv på några ställen på tomten, bl a i hörnen av trädgårdslandet.
Om du rycker dem för hand, se till att du har handskar på sig. Vet en som skar upp handen ordentligt när han ryckte upp åkerfräken. Mindre skoj.

Om du ska tänka positivt så kan man använda avkok på åkerfräken mot ohyra och allt vad det nu var...
Och så har det mycket användning inom hälsokost.

tummenupp.gif
Singoalla
CITAT (Preussen @ 02-04-2011, 07:05) *
annars en bra gröngödslingsväxt är bovete. det är inte släkt med speciellt många andra växtslag man har i traditionell grönsaksodling. det ger mycket grönmassa. blanda det med lite ärtor så får du en bra start.

annars finns färdiga blandningar att köpa.

Nu har jag läst på om bovete och det låter ju utmärkt! Ogräshämmande växter är precis vad jag behöver, och sen skulle fjärilar tycka om den också. Tack för tipset!

CITAT (Peztis @ 02-04-2011, 10:36) *
Jippi... åkerfräken... sad.gif En av där hopplösa att bli av med då rötterna går så djupt. Har dem sjäv på några ställen på tomten, bl a i hörnen av trädgårdslandet.
Om du rycker dem för hand, se till att du har handskar på sig. Vet en som skar upp handen ordentligt när han ryckte upp åkerfräken. Mindre skoj.

Om du ska tänka positivt så kan man använda avkok på åkerfräken mot ohyra och allt vad det nu var...
Och så har det mycket användning inom hälsokost.

tummenupp.gif

Ja, precis...När vi bekantade oss med lotten i höstas rev vi upp meterlånga rotsystem av åkerfräken. Jag har sett att man kan använda avkok av den för att stärka växter och jag tror det skulle vara bra för hud och hår också. Men ärligt talat vill jag nog mest bli av med eländet när jag väl ryckt upp det smile.gif
Crazy4Flowers
Solros, tagetes och ringblomma är också rätt bra att förbättra jorden med. Har köpt lite rödklöver för att testa gröngödsling i år. Spännande o se hur det fungerar på min eländiga gula lermark.

Solrosen ska skicka ner rötter långt ner i jorden och luckra, sedan kan man klippa ner dom till flis och låta ligga på jorden som maskmat.
Ringblomman gjorde jag så med ett år fungerade toppenbra.
Tagetes tar bort nematoder, tillför säkert något bra till marken med om man klipper ner dom sedan.

Lusern ska också vara bra att gröngödsla med.

Blir säkert snyggt om man blandar lite och så får man lite läckra blommor på köpet...
Crazy4Flowers

Åkerfräker kunde tydligen inte konkurrera med annan växtlighet odlar du något som är snabbväxande och blir tät så försvinner åkerfräken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon