Full version: Växthusbygge
krille356
Jag planerar att bygga ett växthus under våren, än så länge är det i planerinngstadiet.

Har aldrig odlat i ett växthus eller ägt ett så detta blir första försöket whistling.gif

Hur som helst, har kommit en bit med ritningarna och är nyfiken på vad ni som har erfarenhet av att odla i växthus tror om min design?

Växthuset är först och främst tänkt att ha till odling.

[attachment=59323:greenhouse_1.jpg]

[attachment=59324:greenhouse_2.jpg]

krille356
Glaset är 1190x788 mm i 4 mm växthusglas som jag hittat begagnat till vettiga pengar. Tanken är att kitta allt glas.

Muren är tänkt att muras i lecablock 150mm tjocka med isolering på utsidan under mark.
Muren står på en gjuten betongsula under mark.

Golvet är gjutit i betong på cellplast isolering.

Allt trä är tryckimpregnerad furu som sen ska målas.

[attachment=59326:greenhouse_3.jpg]

Ventilationsfönster på båda sidor av taket, totalt 40% av golvytan.
11 ventiler totalt i grunden.

[attachment=59327:greenhouse_4.jpg]
krille356
Växthuset är strax under 3m högt med golvet försänkt 200 mm under marknivå, muren är 500 mm över marknivå.
Anledningen var att jag ville ha ståhöjd (2m) hela vägen ut till där snedtaket börjar.

[attachment=59328:greenhouse_5.jpg]

Har även tänkt dra in vatten, el samt ett avlopp i mitten på plattan.

Förbereder nog även för takränner, har gjort profilerna så att det ska gå att fästa en U profil i alu som takränna.

Troligen glömmer jag att skriva en massa info och tankar så fråga gärna om något saknas?

Min förhoppning är att vi ska komma på vad jag missat redan innan jag byggt växthuset yes.gif
aromata
Genomgående luftor i taket är ett stort plus. Likaså ventilationshål i muren. Man jag har hört att det kan vara svårt att måla på tryckimpregnerat trä, stämmer det?
asaleo
Snyggt bygge krille!
Liknar mitt eget träväxthus frånsett den höga grundmuren.
Mitt ligger på en rad lecablock.

Min tvärslå går på insidan av de stående spröjsen och inte infällda i spröjsen.
Glaset på sidorna har monterats kant i kant med silikon för att slippa
överlappskarv. 4 mm glas. Silikon i tak skall undvikas.

Glas i taket gjordes i 3 mm glas med överlapp. Det är för tunt i tak. Många rutor sprack.
Har nu bytts mot isolerplastskivor T=8 vilket gjorde vädringsluckorna väsentligt lättare. Jag slapp också kitta dessa eftersom de kan klämmas med en list.
Kittet är ju något som måste underhållas.

Nocken var från början täckt med en profilplanka med lutning, bredd 120 mm.
Märkte senare att det regnade in vid vädringsfönsterna i skarven mellan lucka och nock. Hade här monterat tätningslist vilket var helt onödigt. Det blir inte regntätt ändå. Har nu monterat 2 st "fjällpaneler" till en bredd på 250 mm på nocken. Ovanpå skarven lade jag en förzinkad plåt, bredd 100 mm. (finns i bygghandeln).
Bifogar några bilder före ändring av nocken.
[attachment=59330:IMG_3856._xJPG.jpg][attachment=59331:IMG_3861_y.JPG][attachmen
t=59330:IMG_3856._xJPG.jpg][attachment=59330:IMG_3856._xJPG.jpg]
krille356
CITAT (aromata @ 31-03-2011, 20:28) *
Genomgående luftor i taket är ett stort plus. Likaså ventilationshål i muren. Man jag har hört att det kan vara svårt att måla på tryckimpregnerat trä, stämmer det?

Vad jag läst ska det gå bra att måla om det är minst 6 månader sen det trycktes med impregnering.
krille356
CITAT (asaleo @ 31-03-2011, 20:31) *
Snyggt bygge krille!
Liknar mitt eget träväxthus frånsett den höga grundmuren.
Mitt ligger på en rad lecablock.

Min tvärslå går på insidan av de stående spröjsen och inte infällda i spröjsen.
Glaset på sidorna har monterats kant i kant med silikon för att slippa
överlappskarv. 4 mm glas. Silikon i tak skall undvikas.

Glas i taket gjordes i 3 mm glas med överlapp. Det är för tunt i tak. Många rutor sprack.
Har nu bytts mot isolerplastskivor T=8 vilket gjorde vädringsluckorna väsentligt lättare. Jag slapp också kitta dessa eftersom de kan klämmas med en list.
Kittet är ju något som måste underhållas.

Nocken var från början täckt med en profilplanka med lutning, bredd 120 mm.
Märkte senare att det regnade in vid vädringsfönsterna i skarven mellan lucka och nock. Hade här monterat tätningslist vilket var helt onödigt. Det blir inte regntätt ändå. Har nu monterat 2 st "fjällpaneler" till en bredd på 250 mm på nocken. Ovanpå skarven lade jag en förzinkad plåt, bredd 100 mm. (finns i bygghandeln).
Bifogar några bilder före ändring av nocken.
[attachment=59330:IMG_3856._xJPG.jpg][attachment=59331:IMG_3861_y.JPG][attachmen
t=59330:IMG_3856._xJPG.jpg][attachment=59330:IMG_3856._xJPG.jpg]

Vettig synpunkt, ska testa och se hur det ser ut med en bredare nockbräda. Har också tänkt att klä nockbrädan med plåt.

Jag bestämde mig för att göra vädringsfönstren som ett stort fönster per sida för att minimera risken att det läcker mellan fönstren, planen är att de ska lyftas av tre kuggstänger/fönster.

Efter mycket stuvande med träbitarna lyckades jag få det så att jag helt slipper överlappande eller skarvade glas. Muren fixar så att en skiva räcker i höjd och luckorna i taket gör att jag slipper skarva glaset där smile.gif
krille356
Kom på att jag inte skrev något om hålet längst upp över dörren.

Tanken var första att det skulle sitta en sådan här fläkt i hålet:

http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?pid=1763

Med en sådan här jalusislutare på utsidan;

http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?pid=1203

Nu är planen att göra hålet men att använda det som en vanlig ventil för att ha lite genomluftning när luckorna är stängda samt under vintern, räcker inte luckorna till eller jag blir sugen på en fläkt av någon annan anledning så är det enkelt att montera en i efterhand.

Eleanor
Kommer att bli fint ditt växthus! Vi håller på med ett långdraget växthusprojekt (ibland tryter orken & tiden...). Du kan se lite hur det framskrider här:
http://alfgardet.blogspot.com/search/label/V%C3%A4xthus

Det finns ingen anledning att använda sig av tryckat virke som du sedan målar på, man har ju inte tryckat virke i fönster & i fasadpanel & de utsätts ju minst lika mycket. Välj istället virke av god kvalité & måla med en färg som tål prövningar som fluktueringar i fuktighet, dvs. linoljefärg smile.gif!
asaleo
Bifogar en bild på hur jag löste tätningen mellan luckorna.
Jag monterade en plåt på grannluckorna.
Ventilationen ställs sedan in så att "plåtluckorna" öppnar lite före.
De övriga plåtarna har monterats för att vattnet från taket inte skall rinna på trävirket.
Jag hoppas därmed att trävirket skall stoppa längre tid.
Mina första rötangrepp kom efter ca 25 år just i delar av taket.
Jag försummade målningen och skötseln av trävirket tidigare så 25 år var väl ganska bra ändå.
Mycket beror ju också på kvaliten på furun. Förr byggdes växthus av riktigt kådigt virke med täta årsringar.
Sådant virke är tungt och finns väl inte längre att köpa.
Mitt växthus är en blandning av bra växthusvirke och mera normalt virke. Det som ruttnade var det enkla virket.
Hälsningar
[attachment=59336:IMG_3865_a.JPG]
aromata
Det är ett problem att ha genomgående luftor med små individuella luckor. Det finns inga "proffsväxthus" som byggs så. Antingen flera individuella luckor med ett fast glas emellan (gamla träväxthus) eller också en lång genomgående lufta (moderna växthus). Det sistnämnda är bäst men i ett mindre amatörväxthus spelar det antagligen inte så stor roll.
asaleo
CITAT (aromata @ 01-04-2011, 12:00) *
Det är ett problem att ha genomgående luftor med små individuella luckor. Det finns inga "proffsväxthus" som byggs så. Antingen flera individuella luckor med ett fast glas emellan (gamla träväxthus) eller också en lång genomgående lufta (moderna växthus). Det sistnämnda är bäst men i ett mindre amatörväxthus spelar det antagligen inte så stor roll.

Jag har inte haft några problem.
Hade förut alla kopplade med det blev mycket tungt och komplicerat att öppna med de vanliga Juliana öppnarna. Arrangemanget tog också mycket plats.

Proffsväxthus har rejäla vinkelväxlar med stänger och dylikt.
Tar för mycket plats i ett hobbyväxthus.

Med separata luckor kan varje Juliana betjäna ett fönsterpar vilket går utmärkt.
Hälsningar
krille356
Någon som vet var man kan hitta kuggstänger och övriga delar för att bygga en automatisk luck öppnare?

Har bara hittat ett företag på nätet som verkar sälja det jag letar efter och de har inte skrivit ut några priser:

http://www.tradgardsteknik.se/katalog/arti...em/3184-122-11/

Kan ju givetvis begära in en offert från dem men det skulle vara bra att ha något mer alternativ att kika på smile.gif

Vill inte använda vanliga automatiska öppnare till en sådan här stor lucka, tror att det blir problem att få det att fungera bra då jag kommer att behöva flera till samma lucka.
krille356
Blev inget bygge i fjor av diverse anledningar, men nu är bygget i gång yes.gif

Kanske var det bra att jag fick lite mer tid på mig att fundera på hurdant växthus jag ville bygga. En sak är i alla fall säker, det hade varit MYCKET mindre jobb att bygga som jag först tänkt...

Om ni är intressera av att se hur mina ursprungliga planer urartade så tänker jag ta lite video klipp under byggets gång.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL5FC...eature=view_all

Greenroomer
Hej krille356!

Jag håller tummarna för ditt bygge!

Det ser mycket bra ut, jag tycker du har beaktat det mesta.

Enda som slog mig att hur är det med byggnadsbestämmelserna, är det ok att bygga så här nära befintligt hus? Men, jag är söker på att du har kollat saken.

Youtube videon är toppen, mera sådant vill jag se!

Ifall du har tid att ta paus i byggandet så kan du kolla mitt lilla simpla växthusbygge här http://greenroomer.blogspot.com

Jag önskar sköna byggstunder -var försiktig med motorsågen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon