|
kurtkurtkurt
31-03-2011, 17:27
Håller på att skrubba bort all mossa från taket. Ska tvätta det sedan men funderar på vad mer man bör göra? Impregnera också? Hur gör jag det och vad använder jag? Några tips ni har för att taket ska bli snyggt och skyddat så det håller längre? Betongplattor ligger där nu.
Hur vet jag också när det är dags att byta tak? När det läcker in eller?
*Stintan*
31-03-2011, 17:32
Har bara kört med högtryckstvätt för att få bort mossa på taket.
Huggorm
31-03-2011, 17:34
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 18:32)  Har bara kört med högtryckstvätt för att få bort mossa på taket. Men då bör man sitta på nocken och spola, för gör man det nerifrån så blåser man in en massa vatten under pannorna
kurtkurtkurt
31-03-2011, 17:37
Det går bra med borste för mig. Skrapa bort lite med en plåtspade. Men därefter, borde jag impregnera taket med något och då vad?
AndersKbg
31-03-2011, 17:40
Vad är det för tak? Tegel?
Huggorm
31-03-2011, 17:44
CITAT (AndersKbg @ 31-03-2011, 18:40)  Vad är det för tak? Tegel? Betong. Pannor antar jag men det står ju plattor
malarmaster
31-03-2011, 17:44
finns ett medel som heter JAPE,som man lägger på med typ trädgårdsspruta.dödar mossa o alger sen sköter vår herre rengöringen. är det kraftigt med mossa kan man borsta/skrapa bort det värsta innan behandlingen.förhindrar ny mossa o håller flera år. får du det riktigt rent kan du "måla" pannorna med Haglunds Taklasyr,ger en yta som mossa o likn. får svårt att fästa på. Använd absolut inte högtryckstvätt på betongpannor,kör man för nära med strålen förstör man ytskiktet på pannan o inbjuder bara till mer mossa att sitta på de sönderkörda partierna.Högtryckstvätt skulle förbjudas att användas på hus då de fördärvar mer än de gör nytta.sett idioter tvätta träfasader med sådan,de fattar inte att de trycker in så mycket vatten i virket att det tar månadsvis för det att torka upp.i värsta fall går det in vatten i bakomliggande isolering o då snackar vi mögel. finns borstar m.m o handkraft. Ulf
Har använt JAPE plus ett annat medel för två årsedan på svarta betongpannor, tog halva taket och det syns stor skillnad, skall nu i sommar ta den andra halvan. Jag är klart belåten. Andra märket Grön Fri.
*Stintan*
31-03-2011, 17:59
CITAT (Huggorm @ 31-03-2011, 18:34)  Men då bör man sitta på nocken och spola, för gör man det nerifrån så blåser man in en massa vatten under pannorna Naturligtvis det trodde jag alla begrep.
kurtkurtkurt
31-03-2011, 18:56
Okej det ska jag testa då. Betongpannor ska det ju vara ja Något mer man ska tänka på? Pannorna är lite slitna och nötta, kan man fixa till dem med något också eller blir den där glasyren bra bara kanske?
CITAT (malarmaster @ 31-03-2011, 17:44)  finns ett medel som heter JAPE,som man lägger på med typ trädgårdsspruta.dödar mossa o alger sen sköter vår herre rengöringen.el. Halaj! Ett växtgift alltså. Så rinner det ner i regnvattentunnorna eller rätt ner i marken på tomten. Vattnet ur tunnorna använder man väl till att vattna odlingarna med? Jag gör inte vågen för JAPE. //T
Huggorm
01-04-2011, 17:11
Betongpannor är ju i grunden fel, eftersom materialet är perfekt för mossa och lavar. Dels är det en bra yta att växa på, dels finner de näring i materialet
Gunilla T
01-04-2011, 17:26
Inte särskilt miljövänligt nej, det verksamma ämnet är bensalkoniumklorid. http://toxinfo.se/docs/ex8.docBensalkoniumklorid (synonymer alkyldimetylbenzylammoniumklorid, bensalkonklorid) är en blandning av kvartära ammoniumföreningar och används som skumbildare, rengörande ämne och bakteriecid i bla kosmetiska och hygieniska produkter. Ämnet förekommer i kosmetiska och hygieniska produkter i halter upp till 5%. Ämnet är av Kemikalieinspektionen klassificerat som hälsoskadligt, farligt vid förtäring. Ämnet medför risk för allvarlig ögonskada. Vissa uppgifter tyder på att ämnet kan vara hudallergiframkallande och hudirriterande. Bensalkoniumklorid kan inte betraktas som lättnedbrytbart. Ämnet är giftigt för fisk och Daphnia. Ämnet har klassificerats som miljöfarligt av Nordiska ministerrådet.
malarmaster
01-04-2011, 17:33
just det . o funkar skitbra Ulf
Huggorm
01-04-2011, 17:43
CITAT (malarmaster @ 01-04-2011, 18:33)  just det . o funkar skitbra Ulf Så är det ju, desto giftigare ett gift är, desto bättre fungerar det
Gunilla T
01-04-2011, 17:50
CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:43)  Så är det ju, desto giftigare ett gift är, desto bättre fungerar det
kurtkurtkurt
05-04-2011, 14:03
CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:11)  Betongpannor är ju i grunden fel, eftersom materialet är perfekt för mossa och lavar. Dels är det en bra yta att växa på, dels finner de näring i materialet Har sett at det finns flera företag som efter tvättning av taket impregnerar och målar det. Här är ett: http://acstenobygg.se/vaxer.php.htmJag undrar vilket som är det bästa impregneringsmedlet. Såklart hyfsat mijlövänligt då. Sedan undrar jag vilken färg jag ska använda när jag målar taket? Vilken sorts färg alltså? Jag ska göra det själv. Taket är nu rent. Ska köpa impregnering och färg efter att jag fått svar här. Jag har inte råd att byta tak nu och vill helst inte anställa en firma för renoveringen av det. Så även om betong inte är bra får jag rätta mig efter de förutsättningar som gäller just nu. De ska fixas så gott det går och förlänga livstiden men även få taket snyggt.
Ska du byta tak pga av mossa? Vad är fel med taket?
*Stintan*
05-04-2011, 14:43
Skulle aldrig måla betongpannor. Undrar också vad det är för fel på det.
malarmaster
05-04-2011, 16:15
jag rekommenderar Hagmans Takpannelasyr,efter målning sprutning medJAPE eller Grönfri för förebyggande behandling. Målning görs för att få en enhetlig färg samt att impregnera taket så att det blir mer vattentätt.mossa o annat skit får också svårare att fästa igen. livslängden på betongpannor varierar efter kvalitet men ett tak som är över 30 år bör man hålla koll på.det är framförallt pappen som ligger under som åldras .det är också den som är tätskicktet o inte pannorna som de flesta tror.pannornas funktion är att fungera som ett skydd mot mekanisk åverkan (grenar,hagel,snö m.m) o givetvis en utseendesak. ulf
kurtkurtkurt
05-04-2011, 21:51
CITAT (malarmaster @ 05-04-2011, 17:15)  jag rekommenderar Hagmans Takpannelasyr,efter målning sprutning medJAPE eller Grönfri för förebyggande behandling. Målning görs för att få en enhetlig färg samt att impregnera taket så att det blir mer vattentätt.mossa o annat skit får också svårare att fästa igen. livslängden på betongpannor varierar efter kvalitet men ett tak som är över 30 år bör man hålla koll på.det är framförallt pappen som ligger under som åldras .det är också den som är tätskicktet o inte pannorna som de flesta tror.pannornas funktion är att fungera som ett skydd mot mekanisk åverkan (grenar,hagel,snö m.m) o givetvis en utseendesak. ulf Tack Precis. Vill ha en enhetlig fin färg. Dessutom som jag läst så hjälper färgen och impregneringen mot att mossa inte sätter sig lika enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|