Peztis
Jag undrar, om man planterar potatis i en kruka eller hink, hur stor bör krukan eller hinken vara? Hag förstår prinicipen: grunda med ca 1 dm planteringsjord, i med helst förgrodd potatis, på med ca 1 dm planteringsjord, när det gröna har växt till sig så "kupar" man genom att hälla på mer jord i krukan och fortsätta fylla på.

Men vad kan vara lämpligt? 30 cm i diameter och cam 40 cm hög?
malcolm
Vanlig tio-liters hink
Peztis
Tack!
Då borde måtten 25 i diameter och 30 cm hög bli bra... Tänkte inte använda mig av en vanlig hink utan fixa till något "eget". smile.gif
Wilmer
Jag har tetat murarbackar (rektangulära sorten), borrat hål en bit upp. Det gick bra! Om man nu inte vill snickra själv.. Satte flera plantor i en.
Peztis
Tänkte också på det där med att göra dräneringen en bit upp. Då blr det ju som ett vattenmagasin, inte sant? Eller är det risk för att det blir ett vattenmagasin som potatisarna ligger och ruttnar i?

Alltså... om jag gör behållaren 30 cm hög med en diameter på 25 cm, gör två-tre dräneringshål ca 3 cm upp i från botten räknat, hur högt upp bör då sättpotatisen placeras? Hur långt ned sträcker sig de nya potatisarna? Jag har inte tänkt på det sättet förut så jag alltid planterat i landet och då säytar jag ju bara ned grepen och lyfter upp den....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon