Hej!
Jag köpte för tre år sedan en liten planta av Kamelia, som jag nu skulle vilja föröka.
Har hört att det är ganska svårt, men kanske finns det erfarenhet här på nätet.
Tacksam för tips.
Ludvig Johansson
31-03-2011, 20:56
Camellia är nog svårare än genomsnitttet att sticka. Jag försökte för några år sedan och fick då lite rötter på en stickling som sedan tappade bladen och dog. Ta sticklingen på nytillväxt i september, stick i blandning av torv och sand, undervärme samt gärna ett dopp i rotningshormon.
Tack Ludvig!
Synd att det inte finns någon verklig expert på kamelior inne på detta forum.
Hoppas fortfarande det dyker upp någon.
Skickar en bild som jag tog i dag. Vist är den fin nu när den börjar blomma.
Den bara måste man fler exemplar av.
Alexander-VG-zon3
04-04-2011, 12:32
prova att ta en lång gren, och gör ett litet snitt längre ner på mitten av grenen, där du gör snittet sätter du i en kruka lägger jord över och tynger med en sten på grenen eller annat. detta ställs bredvid plantan såklart, då grenen ska vara kvar på moderplantan.
när/om du ser rötter i den lilla krukan bredvid så klipper du av grenen från moderplantan och planterar om och sätter den på rätt köl.
denna metod kan ibland funka på svårrotade växter. även kan du testa att snitta en gren på ensidan och sätta om en påse med vitmossa, jord om. knyt i bägge ändarna. kolla till hösten om det har bildats rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.