Kan man odla tomater i Paulina den självvattnande krukan, eller innejåller plasten några ämnen som kanske löser sig i jorden och slutligen hamnar i tomaterna?
Jag kollade undertill på krukan med det stog varken vilken plast det var (PE och PP plaster har jag för mig brukar vara bra) eller ifall det var food graded. Så därför undrar jag om det är någon här på odla.nu som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2004, 13:57
Är det en sån där vanlig vit självvattnande kruka som finns i handeln så är det ingen fara. Se bara till att den är tillräckligt stor vanliga tomater brukar behöva en jordvolym på 10-15 liter, dvärgtomater som ex. Tiny Tim klarar sig ofta med bara 3-5liter jord.
Virgo
14-02-2004, 14:01
jodå det går nog att odla tomater i denna utan att man dör
åsgård
15-02-2004, 16:22
Jadå det går jättefint Hade förra året en busktomat som blev verkligt fin. Se bara till att du hela tiden har vatten OCH GÖDNING varje gång Det går åt mycket
Tingstäde
15-02-2004, 16:30
"Paulinaanvändare - ett tomatodlande folkslag med förhöjd mortalitet". Låter som titeln på en doktorsavhandling. Tingstäde
Ent
16-02-2004, 09:53
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.