Carex
Hejsan!
Idag var jag och handlade en magnolia och två klematis på Lidl, de hade sådana fina erbjudanden!
Problemet är bara att alla växterna står med knoppar, både bladknoppar och blomknoppar, ska jag låta dem stå utomhus eller behålla dem inne och låta dem tro att det är sommar och bara sköta om dem extra tills de kan ställas ut?
Jag tvivlar lite på att ha dem ute eftersom det fortfarande är lite kallt, två plus har det legat på idag, tretton igår, stora växlingar nu. Kan det funka med fiberduk?

Alternativet är om jag kan övertala mina kära föräldrar att sköta om växterna en tid, de har ett uterum. Svalt, men frostfritt. Men de vill nog gärna börja sitta där ute nu och är nog inte hemskt förtjusta i idén att härbärgera flera av mina plantor...
Vad göra?
Ludvig Johansson
Det är svårt med sådana här frågor. Om det hade varit mina magnolior hade jag ställt dem i min kallbastu där jag har en frostvakt så att temperaturen inte understiger noll och temperaturen är ganska konstant. Kanske du ska ställa dem på norrsidan om huset och täcka med duk så att de inväntar våren?
Carex
Hm, kanske kan ställa ut dem. Saken är dock att jag bor i lägenhet och ska försöka odla magnolian därute i en megakruka;) Balkongen har halvsol hela förmiddagen men jag kunde kanske ställa den i ett skuggigt hörn.
Fungerar det för klematisarna också månntro?
Gunilla T
Problemet med sådana växter som kommit igång redan (de har stått i växthusvärme) är att de fryser om det blir minusgrader ute. Inte säkert att Magnolian öht klarar det. Svalt, ljust och frostfritt är vad som gäller...

Huggorm
Men i Göteborg skall det inte bli mer frost, åtminstone så långt som tiodygnsprognosen visar
Rihane
Om du har fiberväv kan du väl täcka dom med det den första tiden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon