sara i landet
31-03-2011, 20:39
I höstas när jag tog upp morötterna var det flera av olika sorter som spruckit. Är det nån som vet varför de gjort det? Nu när jag använt de lagrade (ej spruckna) morötterna är det flera som är bruna inuti, inte ruttna, varför blir det så. Flera av de större är träiga och har som hålrum inuti intill märgen och varför blev det så? Vore bra att få veta vad som blev fel så jag kan göra rätt i år.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2011, 07:51
Borbrist brukar kunna ge spruckna rotsaker. För stora morötter blir lätt träiga och tråkiga. När man skördar på fälten brukar man ta bort de där stora morötterna (de säljs ofta som hästmorötter) det är inga morötter man brukar spara och stoppa i lagret.
Hej
Spruckit beror på att de inte fick vatten så länge sen de fick mycket vatten och blir brun färgen inne, på grund att vatten ta bort Bor från jorden, Bor går ut från för den om man ger mycket vatten efter länge torr också kalk jord fattig på Bor och sandiga lätt jord fattig på Bor .
H:Bassam
Piccante
02-04-2011, 05:59
En följdfråga. Om jorden är fattig på Bor, vilken gödsel ska man använda då? Vanlig NPK typ blå korn innehåller ju bara 3 näringsämnen. Är naturgödsel rik på Bor eller ska man välja algomin?
sara i landet
02-04-2011, 20:23
Tack för svaren!
Ja då undrar jag också hur man tillför bor. Vi gödslar med gödsel av häst, får och höns.
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2011, 08:22
Vet inte riktigt vad man kan köpa som fritidsodlare yrkesodlare kan ju lätt köpa bor poch slänga ut som hobbyodlare kanske man får titta på medlena i handeln och se vad som innehåller mycket bor.
Hej
Jag skrev att det händer i sandiga och lätt jord som behåller inte bra sina vatten , så det är först kan man göra är förbättring jord genom att du blandar din jord med kompost eller naturliga gödsel ( på den här sätt kan du lösa 80% av problem ) sen kan du leta på packning näring som innehåller Bor, det finns många sorter i affären man ska bara lösa gödselförpackningen informationen, men du kan fråga i affären om de har BOR syra som kan man spreja efter lösning i vatten på blad.
H:Bassam
sara i landet
03-04-2011, 20:44
Tack igen både Åsa och Bassam!
Ja Bassam det stämmer bra. Förra året var premiärodling i nyanlagt land med mycket sand. Då kommer det säkert bli bättre för varje år som det får mer mullämnen av gödsel och kompost. Jag vattnade varannan dag när det var varmt men det kanske behövs oftare när det är sandig jord? Kanske det är bortkastat att använda speciella borpreparat om det ändå försvinner med vattnet tills dess jorden blir "fetare"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.