Full version: Ricin
squamata
Hej !
Någon här på odla som har odlat Ricin förra sommaren och kanske har några fröer till övers ?

Mvh Jonas

kentbra
Inga problem.

Messa mig
ingrid fuxwall
När jag själv tagit frön av Ricin, både från plantor hemma och när jag varit ute och snott i parker har de aldrig grott så numera köper jag frön varje år, min erfarenhet
squamata
Då har dom nog inte varit mogna.
Jag tog en kapsel av en planta förra året. men bara en ranglig har grott och ser inte riktigt ok ut. så därför vill jag så några till .
Ludvig Johansson
Runåbergsfröer brukar ha Ricin 'Zanzibarensis', roligt storvuxen.
fvd
Varför odlar ni ricin ?
KatteLatte
Ähum.... VILL ni verkligen ha ricin?????
FOI-rapport
Red Top
CITAT (KatteLatte @ 16-05-2011, 07:29) *
Ähum.... VILL ni verkligen ha ricin?????
FOI-rapport

Jag har haft några ricinplantor i trädgården, 'Ricinus communis 'Gibsonii', . Inte för att framställa ricin, utan för att de är häftiga, ståtliga snabbväxande.

Som nyfiken amatörodlare vill jag ju gärna testa det mesta, som finns.

KatteLatte
Jo, visst är den vacker wub.gif

Men sååå giftig. Har fått för mig jag sett nånstans att man faktiskt var tvungen att anmäla om man hade den. Vilket knappast nån lär göra, varken som vanlig odlare och inte heller alla de kommuner som ställer ut de på gator och torg. Var egentligen det jag googlade efter medn det enda jag hittade litet snabbt var den där rapporten.
fvd
Min första tanke när jag läste inläggen var ricinolja. Nu läste jag på Wikipedia att fröerna innehåller både gift och olja, tydligen går dessa att separera på något sätt. Min nyfikenhet är stillad såvida det inte finns något mer att berätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon