Hej!

Jag odlar på en mycket liten balkong, men med en bra morgonsolig vägg att utnyttja.
Det gäller alltså att breda ut odlingarna på höjden och minimera bredden allt som går.

Denna vägg är i år vikt för tomater. Jag har sått Black Cherry som ska stå i en 15 liters papperskorg på golvet, och två ampelsorter (Hundreds & Thousands och Tumbling Tom Red) som ska bo i väggamplar .

Tidigare har jag odlat Blomsterböna och Brytsockerärt mot en spalje vid räcket i ytterkant, och det kommer jag att fortsätta med i år och med förhoppningen att kunna öka skörden.

Nu fick jag en idé att ställa en till 15 liters papperskorg på golvet mot väggen (det bör få plats med två) och ha en ampeltomat och bönplantor tillsammans i den.

Denna blandkruka kommer att bjuda på mer jord per planta än de skulle få i separata krukor, jorden kommer att vara ungefär den samma i alla krukor (mest kopåse) och de kommer inte att konkurrera om solljus då bladverken kommer att befinna sig på olika höjd.

Nu till själva frågan: Är det en dålig idé, och i såfall varför?

Finns det andra skäl till att växter vantrivs ihop än att de vill ha olika jord eller att de stjäl solen av varandra?