Trixter
Jag har en österbalkong, sol från ca 7-13 i zon 4. Jag är ute efter lite högre blomlådeväxter, som ger ett litet insynskydd.
Vad finns det för blommor jag kan skaffa som är ganska höga men ändå klarar av att stå i en blomlåda?
Har även tänkt att ha ett par stora krukor på golvet och även där vill jag ha höjd, gärna nåt trädliknande eller buskaktigt.. confused.gif
Och jag hade tänkt att jag skulle köpa färdiga plantor och plantera om i blomlådorna/krukorna, hur gör man det? Vilken jord ska jag använda, vatten, näring osv?
Och sista frågan, när brukar man sätta ut växter på balkongen.. April, maj?
Tack för mig biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
vad för små träd buske hade du tänkt dig typ i färg ? bladform/färg ? växtsätt ? max höjd ? när ska den blomma ? eller bara vara grön/städsegrön ?

vanlig planteringsjord funkar, bara den har bra struktur. man kan blanda upp extra med leca. ska växterna stå ute på vintern är det bra att välja krukor med stor volym. det beror givet vis på växt hur den klarar att övervintra i kruka, men stor jordvolym jämnar ut klimatet och förhållanden, som gör det lättare för växten att klarar sig.

har du en sydlig eller nordlig zon 4?

avhärdade vårblommor tål frost (exempel krokus, snödroppar, sippor, tazett, påsklijor, julros, penseer, violer, bellis, primula, scilla ja det finns mycket, det mesta av vårblommor som plantskolor och blomsterbutiker har ute nu tål lite frost). även buskar och träd och övriga perenner som är avhärdade (och inte växthusodlade) kan man ta ut nu. övriga växter som övervintras inne, tas ut efter att frostrisken är förbi och placeras i skuggan första tiden gärna skyddat.
Rihane
Köpte något förra sommaren som jag rekommenderar. Grenaster. Det är en buskliknande aster som sent ger vita blommor. Är osäker på om den fungerar i din zon(kanske den inte blommar för dig men den är fin även utan blomning)
Nedan en bild på grenaster den sträcker sig ovanför balkongräcket. Bilden är från oktober och sorten heter. Aster lateriflorus ‘lady in black’

Jag tycker luktärtor är fina somliga säger att dom vill ha större utrymme runt fötterna men det har jag aldrig märkt. Blomman för dagen ger långa rankor. Du kan även gå vidare och tänka högre perenner. Tänk dig krukan som har en viss höjd och välj en perenn som ger önskad höjd.
Höga sommarblommor skulle kunna vara solrosor, rosenskära, vissa malvor exempelvis mauritansk malva, tobaksblommor.
Nedan en bild på mauritansk malva som syns till höger i bilden och en planta i mitten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon