Elisabeth_65
Vad gr jag fr fel?! Bredsdde ruccola i en 15 x 15 x 7 cm stor kruka, i botten leca, jorden sjord. Allt grodde lydigt, men nr sdden var 1,5 cm hg, blev den lessen, ljusgrn, ljusgul och dog. no.gif Jorden hann kanske bli tor p ytan, men sjlva krukan kndes blt, dvs lite "tung" nr jag lyfte p den.

Hur ska jag gra, vill grna s ruccola p fnsterbrdan, s att jag kan f njuta lite grnt trots sndrivor utanfr fnstret.
Peztis
Varm, kallt, drag, ljust, mrkt, sorgmyggor...? Det finns mnga faktorer som spelar in. bertta grna lite mer.
Min rucola str svalt 15-16 grader under extrabelysning och vxer p rtt bra.
Erna113
Jag har stt chili i rockwoolkuber som har gtt bra frut.
Men nu drabbas jag av det du beskriver. De kommer upp ca: 2 cm fr att sedan skrumpna och d.
De str soligt p en fnsterbrda i en sn dr planteringslda med lock.

Jag lste lite p andra forum p likande problem och en gav svar att det kunde vara att man hade vattnat fr mycket. Vet inte om ni hr hller med om det?
Men mina frn har iaf varit rtt s blta.
sa, mlardalen zon 2
Kan ju vara fr varmt med gassigt solfnster r ju inte det mest optimala fr sm plantor precis, de brnns ltt snder av vrmen.
Peztis
Kan det vara s ocks att den behvde lite mer nring?
Bassam
Hej

Ruccola p fnsterbrdan blir sjuk p grund att mycket sol.

H:Bassam
kerstin z5-6
Fnsterbrdesdd r oftast och till 85 % vrdels, vxter vill ha ljus ,dags ljus.. det du ger r nada...
Stt upp en vanlig lysrrsramp ver sdden, 10 cm ver.. o se skillnaden.Dessutom tror jag de var totalt vervattnade.. fukta sjorden s den knns som en vt tvttsvamp inte mer, s, avvakta o ge lite vtska d o d innan de gror.
Fr bltt r orsaken gissar jag ..
Elisabeth_65
Tack fr alla svar, nu skulle jag tippa att det blivit fr bltt och soligt. Tyvrr har jag ingen plats n fr att fixa med ljusramp (det kommer, men inte i r). Jag fr prva en annan strategi.
Laura
CITAT (Elisabeth_65 @ 02-04-2011, 07:22) *
Tack fr alla svar, nu skulle jag tippa att det blivit fr bltt och soligt. Tyvrr har jag ingen plats n fr att fixa med ljusramp (det kommer, men inte i r). Jag fr prva en annan strategi.

Nu nr det r lite mildare skulle du kunna ha det ute under lite glas eller plastskydd... Jag har alla mina sallater och ruccola ute i kallvxthuset nu och de stortrivs! biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon