Elisabeth_65
Vad gör jag för fel?! Bredsådde ruccola i en 15 x 15 x 7 cm stor kruka, i botten leca, jorden såjord. Allt grodde lydigt, men när sådden var 1,5 cm hög, blev den lessen, ljusgrön, ljusgul och dog. no.gif Jorden hann kanske bli tor på ytan, men själva krukan kändes blöt, dvs lite "tung" när jag lyfte på den.

Hur ska jag göra, vill gärna så ruccola på fönsterbrädan, så att jag kan få njuta lite grönt trots snödrivor utanför fönstret.
Peztis
Varm, kallt, drag, ljust, mörkt, sorgmyggor...? Det finns många faktorer som spelar in. berätta gärna lite mer.
Min rucola står svalt 15-16 grader under extrabelysning och växer på rätt bra.
Erna113
Jag har sått chili i rockwoolkuber som har gått bra förut.
Men nu drabbas jag av det du beskriver. De kommer upp ca: 2 cm för att sedan skrumpna och dö.
De står soligt på en fönsterbräda i en sån där planteringslåda med lock.

Jag läste lite på andra forum på likande problem och en gav svar att det kunde vara att man hade vattnat för mycket. Vet inte om ni här håller med om det?
Men mina frön har iaf varit rätt så blöta.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan ju vara för varmt med gassigt solfönster är ju inte det mest optimala för små plantor precis, de bränns lätt sönder av värmen.
Peztis
Kan det vara så också att den behövde lite mer näring?
Bassam
Hej

Ruccola på fönsterbrädan blir sjuk på grund att mycket sol.

H:Bassam
kerstin z5-6
Fönsterbrädesådd är oftast och till 85 % värdelös, växter vill ha ljus ,dags ljus.. det du ger är nada...
Sätt upp en vanlig lysrörsramp över sådden, 10 cm över.. o se skillnaden.Dessutom tror jag de var totalt övervattnade.. fukta såjorden så den känns som en våt tvättsvamp inte mer, så, avvakta o ge lite vätska då o då innan de gror.
För blött är orsaken gissar jag ..
Elisabeth_65
Tack för alla svar, nu skulle jag tippa att det blivit för blött och soligt. Tyvärr har jag ingen plats än för att fixa med ljusramp (det kommer, men inte i år). Jag får pröva en annan strategi.
Laura
CITAT (Elisabeth_65 @ 02-04-2011, 07:22) *
Tack för alla svar, nu skulle jag tippa att det blivit för blött och soligt. Tyvärr har jag ingen plats än för att fixa med ljusramp (det kommer, men inte i år). Jag får pröva en annan strategi.

Nu när det är lite mildare skulle du kunna ha det ute under lite glas eller plastskydd... Jag har alla mina sallater och ruccola ute i kallväxthuset nu och de stortrivs! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon