Magnea
Jag undrar om det är någon här som bor i närheten av Margretetorp. Det är nämligen så att vid Margretetorps Gästgifaregård finns en relativt liten äkta kastanj, den står i trädgården precis utanför deras matsal. I fjol plockade jag grodda kastanjer i gräsmattan, och de blev jättefina plantor som jag planterade ut tillfälligt. Sedan kom vildsvinen och förstörde allt sad.gif

I år har jag inte möjlighet att åka och leta efter fler själv, jag vet inte ens om det är för sent, men det känns ungefär rätt i tid nu. Det finns en rätt kul trädodling där, på Hallandsåsen som jag kan ge beskrivning till om du åker dit.

Finns det någon som har lust/möjlighet att åka dit och plocka några kastanjer till mig? Självklart betalar jag frakt samt något för hjälpen.
RibesRubusVitis
Och innehavarna är så generösa att vemsomhelst får ta deras kastanjer…?
Magnea
Jag frågade inte, men de man skall äta tar man ju på hösten. På våren är de förstörda, särskilt när de grott. Men jag tror kanske att det är lättare att de skadas om man skickar redan grodda nu när jag tänker efter. När jag var där var det krattat under trädet, men det låg ändå ganska många kastanjer kvar. De är inte särskilt stora, så jag tror inte att de ens orkar använda dem till något.

Det är ingen inhägnad trädgård, utan en som man kan gå igenom även om man inte går in på värdshuset.
Nettan8
Var bor du?? Måste det vara från just det trädet el går det bra med vilket Äkta som helst??
Magnea
CITAT (Nettan8 @ 01-04-2011, 21:26) *
Var bor du?? Måste det vara från just det trädet el går det bra med vilket Äkta som helst??

Jag bor i Enköping men är mycket i Stockholm också. Det behöver inte vara från Margretetorp, vilka äkta som helst funkar utmärkt, fast så nordlig som möjligt. Kan ju prova från flera träd också, kan ju variera med härdigheten.
Nettan8
Ajdå,,kastanjerna jag tänkte kolla till dig va redan bortstädade, tyvärr!
Magnea
CITAT (Nettan8 @ 03-04-2011, 19:02) *
Ajdå,,kastanjerna jag tänkte kolla till dig va redan bortstädade, tyvärr!

Tack så mycket ändå! Jag har lagt ut en allmän kastanjtråd, så jag hoppas på napp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon