Kajsa
När man köpt en hel del rosor genom åren blir inte alla rosor som det var tänkt, har en del som grävts bort sista åren. Berätta om era trist rosor från alla grupper, finns en massa anledningar, för klen zon, sjukdomar, dålig jord, mörkt läge och nu två tuffa vintrar i rad som frestat på.

New Dawn som skulle klara zon 5 men har frysit ner till en rabattros många år i rad, rosen borde ha frysmarginal här men icke! Även om den blommar på nya grenar har jag lessnat. Gräver bort den i vår .

Leverkusen också en zon 5 ros som blev klen trots bästa jorden i kanten av grönsakslandet ( hit kommer all matkompost på våren ) Fick aldrig någon storlek, blommar svagt, frös också en del. Grävde bort den förra våren och planterade rosen Geschwinds Nordlandsrose, får vi se hur det går ?

Little Mischief, Easy Elegance ros frös bort efter två vintrar ( innan dessa två sista ) det hjälpte föga att den var rotäkta, ingen katastrof men rotäkta är ingen garanti ens här.

Peace, en Thehybrid har köpt många av denna genom åren, ingen blir mer än ett par år, en slit och släng ros i min trädgård men åh så vacker ! Billig så man kan köpa nya !

Nina Weibull, en tuff zon 5 ros som inte frös ner här men fick en massa svartfläck tills den var naken i grenarna, dom ex jag hade grävdes bort - 09 !

Ja det här var några

Ezereht
Amber cover och Linnaeus har frusit bort för mig. Sen tycker jag Mme Boll alltid fryser tillbaka hårt och är lite småkinkig. Fina blommor men tanig och blombladen tar upp vatten och blir lätt fula.
octachoron
Westerland var en stor besvikelse för mig i härdighet/växtkraft. Dock så älskade jag blommorna, alla sju som kom under åren den var planterad!

Westerland

(Kordes) Aloha som bara frysit ner och fått dålig blomning, visserligen gäller det alla klätterrosor de senaste vintrarna men det slog värst mot Aloha för mig.

Kordes Rose Aloha

Sedan grävde jag bort Chinatown förra året pga dess nedfrysning, barkfläckssjuka och dåliga senare blomning. Den uppträdde mest som en engångsblommare här.

Kajsa
Kordes Rose Aloha, har min andra nu octachoron, den första frös bort förra stränga vintern, men köpte en ny.

Två andra i gruppen Moderna Buskrosor som jag haft flera av är

Lucia, Kordes ros, läcker men ömtålig här, har ingen nu, tvekar om en ny ?

Westerland, Kordes ros Modern Buskros, haft flera av den med.
Båda dessa rosor fryser ner hårt och efter en strängare vinter är dom borta.
Mycket vackra ! Båda ska klara zon 4 men tveksamt.

octachoron
Kanske ska säga att jag fortfarande har två Aloha planterade här.
Båda frös ner till markniva under förra vintern men klarade sig och växte upp en meter. Ska bli intressant att se om de klarat sig bättre denna vinter. En är fortfarande täckt med snö, den andra är bakom en hög med solskyddande granris.
Fantastisk blomma på den.

Kajsa
Francofurtana rosen Empress Joséphine en gammal buskros som enligt Rosboken LÅG ska vara frisk och tåla mager jord, växte bra här och blev snabbt 1.5 m. En av mina sjukare rosor, den hade inte ett blad kvar i augusti på grund av all svartfläckssjuka. Efter 4 år grävdes den bort, torr eller blöt sommar spelade ingen roll.

Empress Joséphine
kerstin z5-6
Svårt att säja .. det är fortfarande ganska få jag testat på tre ställen. Flammentanz och New Dawn går fetbort iaf ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon