Törnsångare
Jag har köpt ett gäng pallkragar och funderar på hur jag ska hindra mördarsniglarna från att krypa över till odlingarna. Funderar på att tejpa/spika på koppartejp längs den övre kanten. Jag undrar om någon har testat det? Koppartejp är ju inte jättebilligt precis så det skulle vara bra att veta om det funkar innan man köper en rulle.

Tack på förhand!

Bassam
Hej

Sniglar kan inte krypa på Koppartejp .

Obs :

Varför du ska inte använda elstängsel istället.

H:Bassam

Törnsångare
Tack för svar.

Jag tror att koppartejp skulle vara enklare för mig. Jag har också funderat på elstängsel men det verkar krångligare. Om koppartejp fungerar lika bra eller nästan lika bra är det fullt tillräckligt för mig.

malcolm
Vad är det med koppartejp som gör att Sniglarna inte tar sig fram där det finns sådan? Är det själva kopparen eller är det något med ytan som gör att de inte får fäste?
Törnsångare
Hej Malcolm!

Jag tror att det är själva kopparen. Koppar har ju ett högt ledningstal och det tycker inte sniglarna om. Det vore smidigt om det fungerar någorlunda. Har även funderat på en kopparplåt som man vinklar neråt mot utsidan av pallkragen. Det skulle nog vara ännu effektivare men dyrare förstås.

Red. stavfel
Bassam
Hej

Koppartejp fungerar bra hos dem som använde den .

H: Bassam
aromata
CITAT (Törnsångare @ 02-04-2011, 15:28) *
Har även funderat på en kopparplåt som man vinklar neråt mot utsidan av pallkragen. Det skulle nog vara ännu effektivare men dyrare förstås.

Om du vinklar så som du skriver kan du sannolikt använda vilken plåt som helst. Det ska mycket till för att de ska krypa uppochner och sedan upp över en vass kant ... nä, det där klarar de aldrig.
malcolm
Undrar om det skulle fungera med kopparpasta, sådan man stryker på bilens hjulmuttrar för att de inte skall rosta fast..?
Törnsångare
CITAT (aromata @ 03-04-2011, 17:38) *
Om du vinklar så som du skriver kan du sannolikt använda vilken plåt som helst. Det ska mycket till för att de ska krypa uppochner och sedan upp över en vass kant ... nä, det där klarar de aldrig.

Ja, jag kom på det. Då blir det mer ett mekaniskt hinder och onödigt med en plåt i koppar.

CITAT (malcolm @ 03-04-2011, 17:56) *
Undrar om det skulle fungera med kopparpasta, sådan man stryker på bilens hjulmuttrar för att de inte skall rosta fast..?

Har också funderat på det. Har en tub här hemma. Det kanske regnar bort...? Är det ren koppar i pastan eller är det utblandat med något? Det är ju inte bra om kopparpastan löser upp sig och rinner ner i jorden, koppar i stora mängder är väl inte bra för naturen. Eller är jag ute och cyklar?
malcolm
Här är Biltema:s datablad angående deras kopparpasta.

http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsb...-03-09%20SV.pdf
fvd
Kryper inte sniglarna in i pallkragen underifrån ?
Törnsångare
Jag ska klä kragarna med markväv invändigt och i botten så förhoppningsvis håller de sig utanför. Har precis grävt bort grässvålen och lassat på singel på plätten där de ska stå och jag hoppas att det också gör så att sniglarna håller sig borta.

Jag har så in i vassen med mördarsniglar och är trött på att allt som har kommit upp en halv centimeter försvinner på en natt. Om inte tejpen fungerar blir det eltråd!

KRT
Var får man tag på plåt att böja till?
malcolm
Plåtverkstäder brukar finnas i de flesta industriområden och där kan man få hjälp med både tillklippning och bockning
fvd
Jag vattnade med nematoder i höstas och det var effektivt inte en snigel i sikte. Jag skall göra om om några veckor.
Snöflinga
Köpte på Biltema våtslippapper som jag klippte i c:a 10 cm breda remsor och häftade fast dem på pallkragen. Lite pyssel, men läste tipset någonstans där det förklarades att sniglars undersida är för ömtålig för att krypa på sandpapper. att det just skall vara våtslippapper vet jag ej men det kanske är hållbarare g.gif Eftersom det är mitt första pallkrageår skall det bli intressant att se om det funkar. Har även klistrat fast remsor med kontaktlim på några krukor.
KRT
Bara som kuriosa kan jag berätta att jag haft ihjäl 15 sniglar ni i kväll... Börjar bli hög tid att skydda det man är rädd om!
Törnsångare
CITAT (Snöflinga @ 10-05-2011, 22:57) *
Köpte på Biltema våtslippapper som jag klippte i c:a 10 cm breda remsor och häftade fast dem på pallkragen. Lite pyssel, men läste tipset någonstans där det förklarades att sniglars undersida är för ömtålig för att krypa på sandpapper. att det just skall vara våtslippapper vet jag ej men det kanske är hållbarare g.gif Eftersom det är mitt första pallkrageår skall det bli intressant att se om det funkar. Har även klistrat fast remsor med kontaktlim på några krukor.

Det låter bra. Ska nog testa både koppartejp och slippapper på varsin krage och se vad som fungerar bäst. Är slippappret grovt?

Det har varit så torrt här i Rävlanda att inte många sniglar har orkat sig fram ännu. Det ska regna resten av veckan så nu blir det väl fart på dem...

KRT
Och idag hade de döda sniglarnas släktingar fest och käkade på "liken".... Så det var bara att ha ihjäl dem också.

Egentligen har det varit ganska torrt här också, men eftersom vi har rivit mossa och sått igen hålen m nytt gräs har vi vattnat gräsmattan lite och den fukten räcker tydligen......
Snöflinga
CITAT (Törnsångare @ 11-05-2011, 19:48) *
Det låter bra. Ska nog testa både koppartejp och slippapper på varsin krage och se vad som fungerar bäst. Är slippappret grovt?

Det har varit så torrt här i Rävlanda att inte många sniglar har orkat sig fram ännu. Det ska regna resten av veckan så nu blir det väl fart på dem...

Ja det skall vara grovt. (glöm inte att limma en bit i varje hörn) Bra att du provar båda tummenupp.gif
Du kan väl återkomma med resultaten. Tänk på att inte ha växter som hänger över kanten så de små krabaterna tar sig in den vägen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon