|
RonjaRövardotter
01-04-2011, 19:44
Vilka är era "måsten" i grönsakslandet? Har insett att alla odlingslådor jag byggde förra året innebär mycket odlingsyta. Det jag har tänkt ha i lådorna är: potatis, blåklint, borstnejlika, morötter, pumpor, bondböna, sockerärtor, tomater, rödbeta, rädisor, vitlös och gullök samt sallad.
Vad mer kan jag komplettera med tycker ni?
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2011, 21:51
Mangold, vaxbönor, trädgårdsmålla, squash, tomat, chili, vitlök
Mina måsten för i år är sallat i olika former, bönor, potatis så klart, PALSTERNACKA!
Rädisa ska jag hoppa över, äter det i alla fall inte. Eller ok, fick frön på jätterädisor. Ska försöka med dem...
Spenat måsyte jag också så mer av. Och det som delar förstaplatsen: persilja.
Mer... sallatslök, gräslök och andra mildare sorter är jättebra att ha. Gräslök är ju bara att klippa ned och fylla frysen med.
officinalis
03-05-2011, 18:42
Sallatsgrönsaker, sommarsquash, bönor av olika slag är alltid återkommande. I år blir det mycket tomater!
Åsa, odlar du chilepeppar på friland?
smuleborg
03-05-2011, 19:40
Måsten i trädgårdslandet varje år: Flera salladssorter, ett par sorter persilja, ett par tre sorter störtbönor (inkl vaxbönor), sockerärtor, ett par sorter mangold, olika potatissorter, ett par tre sorter morötter, ett par sorter rödbeta, cirkelbeta (mest för att svägerskan älskar den, det ska erkännas), dill, gräslök, piplök. Nytt för i år: palsternacka (efter tips från odlait) och fänkål. Vi har för övrigt odlat svartrot utan avkastning; blomkål som började bra, så hittade kålfjärilen dit. O.s.v. O.s.v. Det som inte funkar hos oss, lämnar vi åt sidan. Vi har (måsten) salvia, timjan och andra örter på annan plats. Vi odlar (måsten) årligen flera tomatsorter, men inte i i trädgårdslandet. I år har vi en liten chileodling  , inte heller den hamnar på friland.
Platinum
03-05-2011, 20:15
Måsten är ju örtkryddor men de har jag i separat land, i övrigt så är återkommande måsten på friland chili, purjolök, sallater, squash, sockerärtor, rädisor, spenat och mangold. Sen provar jag ofta något nytt varje säsong och årets nyhet blir rödbeta, återstår att se om jag lyckas bättre med dem än andra rotfrukter. I växthuset drivs också tomater och gurka varje år.
Åsså ruccola! Och gurkört att lägga i islådan för att det är så vackert! Och så ringblomma och violer till salladen!
Lina och Olav
04-05-2011, 18:36
Chili, tomat, squash, rödbeta, sallat, morötter, lök, sockerärtor är absoluta måsten. I år odlas även gurka, melon, bönor, lite övriga ärtsorter och gyllenbär på prov. Säkert en hel del till som jag inte kommer på nu för det är ganska fullt där hemma.
smuleborg
04-05-2011, 21:38
Tack för att ni delar med er
Låter fantasilöst, men jag tycker att potatis och lök (i olika former) samt kål (i olika former) är grunden i odlingen. Majs är också ett måste för mig. Lite blommor..... I år har jag två sorters potatis och flera olika sorters lök. Avlånga rödbetor och palsternackor. Jag har små grönkålsplantor som ska ut så småningom.
Drömmer om en sparrisbädd.
niggle
KatteLatte
05-05-2011, 07:00
Squash på fjolårskomposten. Ev kompletterat med potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|