Peztis
Har insett att mitt köksland är i minsta laget... Tyvärr kan jag inte utöka det befintliga landet utan får göra ett till vilket kanske inte är helt fel.

Jag har ett ställe som skulle vara perfekt för där är det sol och en yta jag absolut inte använder till något, det är liksom bara gräsmatta som ska klippas. Och svår är den att klippa eftersom där gillar sorken att invadera när det är sorkår så ytan är bucklig och dan, gräsklipparen kör fast ideligen.

Så är det helt idiotiskt att ens fundera på att använda denna plats som köksträdgård? Frågan är ju vem som får en köksträdgård att skörda: jag eller sorkarna?
Wilmer
Kan du inte prova i år ninja.gif crazy.gif För vi har exakt samma fråga... Där vi vill anlägga landet är det bergochdalbana med hjälp av långvarigt sorkboende. Förra året tänkte jag noll och fyllde på en bit med jord och potäter. Det blev inte många pärer åt mig giggle.gif Då hade jag INTE bearbetat jorden innan utan byggde upp ett land. Nu funderar vi på att be en bonde harva den biten, kanske så blommor i år och bearbeta ett tag innan vi ser vad vi kan ha där.. När vi skrämt bort (?) sorken.
backis
det jag skriver nu är inte på något sätt vetenskap men vad jag lärt mig av egen erfarenhet är att de där små underjordiska monstren tenderar att hålla sig ifrån de områden av trädgården som man aktivt jobbar med. fastän hela gräsmattan (som gränsar till både trädgårds o kryddland ) är full av eländena så sticker de inte in nosen där jag odlar fastän jag odlar på "deras gamla revir", detta är andra tomten jag ser samma fenomen på. tilläggas bör att jag verkligen jobbar med jorden där jag odlar, ( fräser, gräver osv. ) och det verkar faktiskt störa dem såpass att de håller sig i gräsmattan där jag ju inte stör dem i samma utsträckning. så testa vet jag, men jobba genom jorden ordentligt och på djupet och gräv gärna ner en avskärmining, jag har ett antal stockar som nergrävd kantmarkering och otroligt nog håller de sig utanför år efter år :-)

Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon