Peztis
I naturgodishyllorna finns det äppelchips med kanelsmak och det är faktiskt enormt mumsigt!!!!

Men jag undrar, hur görs de? De är ju torra och krispiga, inte feta som vanliga chips eller sega som torkade äpplen annars är.

Någon som vet?

Edit = tänk att jag aldrig kan stava rätt...
ingrids
Jag har också funderat på det och undrar om det är någon sorts varmluft inblandad. Googlade på "recept äppelchips" och det finns lite oika tips på hur man kan göra. Några var doppade i sockerlag och sedan torkade i ugn, andra strödde du sockret över. Utan att testat själv tror jag att doppad i sockerlag, pudrad med kanel och torkad i varmluftsugn kan bli ganska likt butiksvarianten. Gissningsvis blir hemmavarianten lite segare och mindre spröd, men det skulle jag kunna leva med smile.gif
Peztis
Fast de man köper är ju inte bara spröda, de är liksom "fluffiga".

Har gjort det där med att ha på socker och eller citron, de blir ganska spröda.
niggle
Jag har torkat tunna äppelskivor i ugnen, och resultatet blev som chips.
Jag la lövtunna skivor på ett bakplåtspapper och ställde ugnen på 50 grader. Sedan fick de vara där i ett dygn.
Det är viktigt att ha något i ugnsluckan, en slev el likn. så att det ventilerar.
Resultatet blev bra. Man kan säkert krydda med kanel.
Fördelen med denna varianten är att man kommer undan tillsatser och annat skit.

hälsn
niggle
merlin68
Psst....jag gör mina äppelchips i torkskåpet yes.gif Den tar flera plåtar på en gång dessutom. Hos mig torkas det mesta i torkskåpet från örter över svamp till all möjlig sorts frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon