jimmy76x
Hej, en pallkrage r ju som bekant 120*80, stmmer det d att man kan f in 2 rader med 3 i varje, allts 6 st busktomater efterstom de ska sttas 40 cm mellan rad och planta?

r jag rtt ute eller hur mnga fr plats?
Anja Danmark
Der er meget forskel p sorterne - jeg ville nok kun plante 4 i alt.

Og det skal nok ikke vre Wild Goldy - her er en plante, som jeg havde sidste r:

[attachment=59381:wild_goldy.jpg]

Den fyldte 1 m p den ene led og 2 m p den anden...
Manges
Wild Gold r vl ingen busktomat? Det r en form av vildtomat, ven knd som Coyote och Golden Currant.

Man kan nog f in 3x3 tomater ocks ven om det blir lite trngt.
Manges
Satt sjlv en vildtomat i en pallkrage med bara lnga sidor dvs 120x120 cm. Den r enorm nu, ser ut ungefr som p din bild. Frisserade den idag d den var lngt utanfr sina grnser i pallkragen och svr att binda upp. Den frgrenar sig mycket och har mnga tjocka stammar. Planterade en gurka i samma pallkrage, den kmpar fr fullt dr under vervxt av tomatplantan men har skrdat ngra gurkor frn den.

Om det bara kunde sluta regna och komma lite sol. Det har varit dligt vder fr utomhusgrnsakerna i r.
Scout
CITAT (jimmy76x @ 02-04-2011, 09:07) *
Hej, en pallkrage r ju som bekant 120*80, stmmer det d att man kan f in 2 rader med 3 i varje, allts 6 st busktomater efterstom de ska sttas 40 cm mellan rad och planta?

r jag rtt ute eller hur mnga fr plats?

Helt korrekt rknat. Dela strckan med plantavstndet, s mnga plantor fr det plats. D blir det plantavstdet delat p tv frn centrum av en planta till kanten s stmmer det bra i bda sidor. Det ger i ditt fall 40cm mellan plantorna och 20cm till nrmsta kant. Och tv rader med 3 plantor i varje. S du har rknat helt rtt.

Det var ett tursamt enkelt rkneexempel. Ofta har man otur och fr ngot ojmnt. Typ 3,6 rader med 5,3 plantor i varje och s fr man ka eller minska radavstndet lite fr att det ska passa i ldan. Har samma problem i mina odlingsbddar som r 120cm breda och 4-5m lnga, med permanenta gngar mellan. Satt under vintern och rknade och pusslade i excel fr att f plats med allt och optimera antalet plantor utan att det blir fr trngt.

Jag brukar ofta ta samma plantavstd t alla hll, ven mellan raderna. och strunta i extra stort radavstnd. Annars blir det jttef plantor eftersom radavstnden alltid brukar vara vldigt vl tilltagna.
Anja Danmark
CITAT (Scout @ 03-08-2011, 10:45) *
Jag brukar ofta ta samma plantavstd t alla hll, ven mellan raderna. och strunta i extra stort radavstnd. Annars blir det jttef plantor eftersom radavstnden alltid brukar vara vldigt vl tilltagna.

Det gr jeg ogs - det er en af fordelene ved faste bede, hvor jorden altid er ls, s rdderne kan brede sig...

mvh
Anja

[attachment=63608:havebillede.jpg]
Taraxacum
CITAT (Anja Danmark @ 03-08-2011, 17:47) *
Det gr jeg ogs - det er en af fordelene ved faste bede, hvor jorden altid er ls, s rdderne kan brede sig...

mvh
Anja

[attachment=63608:havebillede.jpg]

h Anja, det ser verkligen fint ut.

P frpsarna brukar det st plantavstnd / radavstnd. Jag brukar gra ett hastigt verslag ang. plantttheten och stter grna i frband. Med vissa vxter gr det bra tt stta plantorna ttare, men med tomater skulle jag nog innte "fuska" med avstndet. Tomater behver inte bara mycket vatten och nring, de behver mycket sol och vrme ocks.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon