CITAT (jimmy76x @ 02-04-2011, 09:07)

Hej, en pallkrage r ju som bekant 120*80, stmmer det d att man kan f in 2 rader med 3 i varje, allts 6 st busktomater efterstom de ska sttas 40 cm mellan rad och planta?
r jag rtt ute eller hur mnga fr plats?
Helt korrekt rknat. Dela strckan med plantavstndet, s mnga plantor fr det plats. D blir det plantavstdet delat p tv frn centrum av en planta till kanten s stmmer det bra i bda sidor. Det ger i ditt fall 40cm mellan plantorna och 20cm till nrmsta kant. Och tv rader med 3 plantor i varje. S du har rknat helt rtt.
Det var ett tursamt enkelt rkneexempel. Ofta har man otur och fr ngot ojmnt. Typ 3,6 rader med 5,3 plantor i varje och s fr man ka eller minska radavstndet lite fr att det ska passa i ldan. Har samma problem i mina odlingsbddar som r 120cm breda och 4-5m lnga, med permanenta gngar mellan. Satt under vintern och rknade och pusslade i excel fr att f plats med allt och optimera antalet plantor utan att det blir fr trngt.
Jag brukar ofta ta samma plantavstd t alla hll, ven mellan raderna. och strunta i extra stort radavstnd. Annars blir det jttef plantor eftersom radavstnden alltid brukar vara vldigt vl tilltagna.