charlotte_13
02-04-2011, 09:05
Jag satte sparrisfrön här inne i början av mars och de har nu tittat upp, är ca 4-5 cm långa, smala skott nu.
Hur gör jag nu med dem? Skola om eller plantera ut på växtplatsen redan nu?
Eva 33c
02-04-2011, 09:14
Allt som förkultiveras inne, även perenner, är frostkänsligt och kan inte planteras ut förrän frostrisken är över. Så du får sköta om den inne ett tag till skulle jag tro. För jag vet ju inte var du bor, hos mig är kan man räkna med nattfrost ända in i juni...
Du får skola om dem i större krukor.
I sommar sedan kan du plantera ut dem på det ställe du ska dem på. Tydligen ska man gräva en ca 25 cm djup fåra som man planterar ned dem i och täcker allt eftersom de kommer upp.
Jag sådde mina förra året och de stod i krukor hela sommaren. I höstas fick jag brått och då "kastade" jag bara ned dem på en del i landet och hällde jord över. Ska ta och fixa till en permanent plats för dem i år, tänkte jag.
Ska bli spännande att se om de har klarat sig och hur stora rötterna då är. Var på mässan och de som de sålde där sa hon var ett år gamla. Tror inte att mina är lika stora och kraftiga i rotsystemet. Men man vet ju aldrig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.