...Jag måste kolla säkringen för bakljus o framljus vänstersida men var sitter särkingarna?
I Kupén eller imtorn?
Hur ser man att säkringen har gått?
Huggorm
02-04-2011, 10:31
Jag har ju ingen aning om vart de sitter på din bil, det skiljer sig dessutom antagligen mellan olika nissanmodeller. Men oftast sitter under ett lock ute i motorrummet, eller under ett lock i panelen under ratten någonstans. I värsta fall står det i intruktionsboken. Man brukar kunna se tydligt på säkringarna att tråden brunnit av, håll upp den mot ljuset och jämför med en som du vet är hel
Ok stort tack för svar! Har instruktionsboken här men den visar bara var säkringarna sitter i kupén resp motorrummet. Vet ej vilka särkingar det är men skall testa en o en som du tipsat om!
Huggorm
02-04-2011, 11:50
Det brukar finnas en lista över säkringarna i locket till säkringsfacket
RibesRubusVitis
02-04-2011, 12:06
Googla på "Nissan" och "fuses" – massor av frågor och svar om säkringar på olika Nissan-modeller.
malcolm
02-04-2011, 12:44
På min bil, en SAAB sitter de flesta säkringarna i en egen lucka i handskfacket men det finns äver säkringar i en plastlåda i motorrummet. Finns olika typer av säkringar men det brukar synas tydligt om de har brunnit och tråden är av. Tror Huggorm pratade om glasrörssäkringar när han nämnde att hålla upp dem mot ljuset, den typen brukar inte sitta i bilar.
Huggorm
02-04-2011, 12:56
CITAT (malcolm @ 02-04-2011, 13:44)

På min bil, en SAAB sitter de flesta säkringarna i en egen lucka i handskfacket men det finns äver säkringar i en plastlåda i motorrummet. Finns olika typer av säkringar men det brukar synas tydligt om de har brunnit och tråden är av. Tror Huggorm pratade om glasrörssäkringar när han nämnde att hålla upp dem mot ljuset, den typen brukar inte sitta i bilar.
Nej, jag pratar om vanliga bilsäkringar av denna typ:
malcolm
02-04-2011, 13:01
Det är väl den vanligaste typen numera, porslinssäkringar existerar väl bara i gamla bilar Kan rekommendera ett litet specialverktyg för några kronor för att lättare få loss dem. I min bil sitter det ett sådant i säkringslocket som originaldel. Utseendet påminner om en pincett med breda käftar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.