Full version: Vintersquash
TobbeMdal
Jag har nyligen beställt fröer från Runåbergs och tänkte att jag för första gången skulle prova att odla vinter och sommarsquash. yes.gif Sorterna jag har är sommar: Dark fog och Golden zucchini, vinter: Blue hubbard.
Min fråga är nu. Ungefär hur många frukter ger varje planta? Räcker det med 4-5 plantor av varje sort för att få en hyfsad skörd? confused.gif

Tack på förhand!
//Tobias
Preussen
CITAT (TobbeMdal @ 02-04-2011, 11:39) *
Jag har nyligen beställt fröer från Runåbergs och tänkte att jag för första gången skulle prova att odla vinter och sommarsquash. yes.gif Sorterna jag har är sommar: Dark fog och Golden zucchini, vinter: Blue hubbard.
Min fråga är nu. Ungefär hur många frukter ger varje planta? Räcker det med 4-5 plantor av varje sort för att få en hyfsad skörd? confused.gif

Tack på förhand!
//Tobias

när det gäller sommarsquash så räcker det med 2 plantor för att täcka en familjs behov av denna delikata grönsak. plocka frukterna när de närmar sig 10cm så sätter plantan fler.

jag brukar ha 2 plantor när det gäller vintersquash/pumpa. ibland får jag ge bort pumpor.
merlin68
Gratulerar till sortvalet!!! Båda sorterna är mkt lättodlade och ger stor skörd. Jag "upptäckte vintersquashen för några år sedan - att jag ikunde missa denna fantastiska grönsak confused.gif . Blue Hubbard var en av de första jag odlade, jättevackra frukter och extremt hållbara - i rumtemperatur dessutom. Vi åt de sista i slutet av mars året efter skörden tummenupp.gif

Vi är 5 "stora" personer i familjen + släkt + vänner äter ofta hos oss så jag har 5 ibland 6 plantor av sommarsquash och lika många av vintersorterna. Jag gör även sylt och chutney av squashen.
Eva 33c
Hos mig i zon 5 har jag bara lyckats med Rondini och Gold Nugget när det gäller vintersquash. Andra sorter hinner inte mogna här och då blir de inte heller lagringsdugliga. Sommarsquash är inga problem eftersom man äter dem späda. Men du bor förhoppningsvis bättre till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon