Saya
Vi har en rad buskar som tomtgräns mot grannen och av någon anledning har man planerat två små enar mitt i alltihop som sedan länge är döda. Dessa tänker vi nu gräva upp och vill då plantera likadana buskar som resten. Frågan är bara vad tusan det är för buskar? confused.gif

Sätter mitt hopp till er och bifogar två bilder. Hoppas någon vet vad det här är tummenupp.gif

Huggorm
Häggmispel, men vilken sort får någon annan avgöra
Aqvakul
Tror attt det är Prakthäggmispel (amelanchier lamarckii)..
Saya
Oj, häggmispel! Det har jag aldrig någonsin hört talas om, vad roligt att få lära sig något helt nytt. Tack för era svar! thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
O bären är ätliga
Saya
Där ser man, har inte riktigt våga prova äta dem tidigare laugh.gif

Hur uttalas häggmispel? Hägg förstår jag ju men mispel, är det som mistel med betoning på i? Svårt att lära sig uttal i skrift rolleyes.gif
mojan
CITAT (Saya @ 02-04-2011, 19:20) *
Hur uttalas häggmispel? Hägg förstår jag ju men mispel, är det som mistel med betoning på i? Svårt att lära sig uttal i skrift rolleyes.gif

Mispel uttalas med kort i-ljud som i mistel och kort ä-ljud dvs MISSPÄLL
Saya
Tack snälla för svar, nu blir det att leta upp var man kan hitta denna Prakthäggmispel så att vi kan plantera en ny när vi grävt upp de döda buskarna biggrin.gif
Huggorm
Det borde vilken plantskola som helst kunna hjälpa dig med. Häggmispel är en av de mest populära buskarna, och används både som fristående, häck och bärbuske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon