Full version: Kompostkvarn
malcolm
Har funderingar på en kompostkvarn, främst för tunnare grenar och kvistar men de finns ju i en hel del prisklasser. Vad skall man välja?
Peztis
Om du inte vill stå och slipa knivarna hela tiden så bör du välja med vals.

Har för mig att vals är tystare men att det även är lite dyrare.
Ålgryte
Jag köpte en kompostkvarn förra sommaren. Då hade jag stooor hjälp av tråden Ally skapade. tummenupp.gif

Där kan du också läsa om mina erfarenheter av valskvarnen jag köpte och fortfarande är mycket nöjd med. Den tuggar snällt i sig både tunna och tjockare grenar utan att störa grannarna bravo.gif
Jag samlade fliset i IKEA-kassar och har spritt ut det i trädgården.
malcolm
Nu har jag inhandlat en kompostkvarn trots att jag inte hade råd, fick gå på Bauhauskortet men kommer att betala när skatteåterbäringen kommit. Det blev en sådan här:

KOMPOSTKVARN RSH2455
Märke: RYOBI
Modell: RSH2455
Effekt: 2400 W
Grentjocklek: 40 mm
Skärsystem: Vals
Uppsamlare: Ja, 40 L
Vikt: 25 kg
Övrigt: Livetool och strömindikering
Pris per st 2 999:-

[attachment=59474:923_orig...c_5ad3d0.jpeg]
skogstroll
jag köpte en med vals men ångrade mig lite för jag ville ha lite schysst klipp på gångarna. Med vals blev det mest kvistmos, men det beror väl på vad man vill ha det till
Peztis
Vet just inte om min B&D med knivar gör så snyggt flis att jag vill ha det i gångar...
Pauline/Sthlm
Valskvarn Stiga Silent/Quiet el liknande, mkt nöjd. Hur som helst fabulöst bra att volymsminska rishögen och dessutom få lite att lufta trädgårdskomposten med. Tokigt att köra bort ju. Har inget skräphörn, tomten är för liten
Anna-Karin Lundberg
Jag bara älskar min kvarn (med vals)! Det eländiga, riviga, spretiga riset dras ned i kvarnen och blir trevligt "smul". Vet inte om det säljs "knivkvarnar" längre, de låter förfärligt och måste hållas vassa. Jag kör mycket sly och grövre grenar i min och hacket blir väl kanske inte jättevackert, men jag lägger det i komposten eller stör under buskarna, beroende var på tomten rishögen ligger. Det är lättare att flytta kvarnen än rishögen! Hacket torkar snart till om det läggs på marken och blir helt OK som marktäckning. När häcken klipptes körde jag allt i kvarnen som jag hade brevid mig och flyttade längs med häcken. Allt hack hamnade tillbaks på jorden under busken. Det som hamnar i komposten bryts inte alltid ned helt, särskilt inte hack av grövre grenar av ek, men det blir en luftig jord efterom jag lägger "typ allt" i min kompost och behöver blanda upp med lite grövre grejer. Det enda jag inte sparar på tomten är rosenbuskhack, det får malas ned i säckar som jag kör till kommunens kompost. Jag avskyr taggar!

ALLA borde ha en grenkvarn och du kommer säkert snart att bara jätteglad över din!
malcolm
Tyvärr har jag inte testat min nyinöpta kvarn ännu då jag fick ont i ryggen dagen efter jag köpt den, lyfte kanske fel när den skulle lastas in i bilen. Har beställt en slags huva avsedd till grillar egentligen som jag tänkte ha över som skydd så jag slipper släpa den till garaget varje gång efter användandet.
ronja
Efter att ha varit utan kompostkvarn i ett år när min gamla knivkvarn pajade, så har jag nu köpt en Stiga Bio Quiet valskvarn. Är fantastiskt nöjd med den yahoo.gif ! Har kört i ca 5-6 timmar utan några som helst problem eller stopp. Den har tyst och snällt tuggat en två meter hög och ungefär lika bred idegran, 15 meter nedklippt häck av rosenspirea och blandad sly. Fick dock ställa in valsen fast den skulle vara fabriksinställd enligt bruksanvisningen.

Jag hade tidigare en knivkvarn av märket Alko. Den höll två säsonger, men det var ett evigt pillande, man fick öppna hela manicken titt som tätt och rensa när det blev stopp. Skruven som höll ihop plasthöljet var knepig att få rätt och till slut var gängorna i muttern slut. Den förde ett j...la liv, så grannarna inom 300 m omkrets blängde snett och att köra utan hörselskydd var inte att tänka på. Rekommenderas alltså INTE! Aldrig mer en knivkvarn!
malcolm
Jag har som sagt nyligen köpt en kompostkvarn men frågan är nu huruvida men får jord bara av att bara lägga tuggade kvistar i komposten eller om det skall blandas med annat som tex. gräsklipp. Mina kompostbehållare består av "korgar" av plastat nät från Biltema.
EsterM
CITAT (malcolm @ 11-04-2011, 20:36) *
Jag har som sagt nyligen köpt en kompostkvarn men frågan är nu huruvida men får jord bara av att bara lägga tuggade kvistar i komposten eller om det skall blandas med annat som tex. gräsklipp. Mina kompostbehållare består av "korgar" av plastat nät från Biltema.

Om du mal ner kvistar med grönt på så blir det jord, bara torra kvistar tar längre tid. Men det kan ju användas som "täckbark".
Det är bra om komposten inte är för luftig. Jag har två trälådor där det går hyfsat fort att få kompost av löv, malda pinnar och ogräsrens. Sedan har jag en trådkompost och där händer det absolut ingenting, den ska jag byta ut. Den borde nog fungera om jag klädde in den så att den blir tätare, men jag vill hellre ha en träkompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon