Tack allihop för tröst och uppmuntran!
Totala amatörer var de inte. De hade stensågar, lasersikten, betongblandare och grävmaskin. Den svängda trappan i gatsten blev ganska bra och den var inte så lätt att bygga.
Uppdraget för terrassen var just att bygga en kallmur som kant, dvs. utan cement. Idén är att man bibehåller en viss rörlighet mellan stenarna, medan cement svarar på jordrörelser med att spricka. En kallmur kräver större omsorg om inpassandet av stenar, så att de stöder varann. Och ingen sten får luta utåt.
Den här firman rekommenderades av en välutbildad trädgårdsdesigner, de visade vad de byggt i grannskapet och de hade en hemsida med flera liknande snyggt utförda projekt. Projekt som ägaren sade att företaget utfört. Svårt att kolla sådant.
Själv har jag ju byggt massor av liknande murar (fast inte i grävskopekaliber) och har lärt mig undvika skrangligt stenradande. Men jag stod ju inte bredvid gubbarna hela tiden. Ångrar det nu.
Jag ska leta upp fd ägaren till företaget och höra vad han tycker. Han skrev aldrig någon kreditfaktura som han lovat, och blir knappast glad över en ny kontakt med mig.