Full version: Besviken på proffs
Fågelvägen
Sommaren 2008 byggde en stensättarfirma vår stora terrass, lite trappor och stenlagda gångar. 2 gubbar och en grävmaskin, några veckors arbete: jobbet kostade skjortan. Här syns en liten del av terrasskanten, nylagd:
[attachment=59363:DSC_0141.jpg]
Arbetsledaren sa stolt att såna här byggen håller i hundra år. biggrin.gif
Sedan planterade jag massor (min hemsida) och högst upp på terrassen byggdes en mysig spaljé.
Idag ser samma ställe ut så här:
[attachment=59364:SAM_0043.jpg]

och ett hörn av terrassen, med ännu större stenar, ser ut att luta utåt på ett hotfullt sätt.

Kollade förstås på Eniro: firman är avregistrerad. Vad gör man då? -cry-.gif

Iren
Hej och jag har inget svar på din fråga men vill bara säga så synd och tråkigt för er. Fy för skumma hantverkare!!
Klint
Nä vilken mardröm, trostar.gif Konsumentvägledaren i kommunen kanske har nåt tips,de brukar iallafall hjälpa till så gott de kan.Låter nästan som ett fall för tvprogrammet byggfusk.Jag skulle bli både arg och ledsen om jag var du
torkil
Ser ju ut som stenarna bara är "inpassade" och det finns ingen cement el emellan ? Det var kanske meningen men kan du inte be någon händig/stark kompis om hjälp, hyra en cementblandare och foga in stenarna på nytt ?
Åsa, mälardalen zon 2
Frågan är ju också om de var proffs man behöver ju inte ha någon utbildning för att starta en stenläggarfirma man bör ta referenser, kolla om de har några yrkesbevis och liknande innan man anlitar dem (och kan kalla dem proffs annars kan de ju lika väl vara totala amatörer).
Fågelvägen
Tack allihop för tröst och uppmuntran!
Totala amatörer var de inte. De hade stensågar, lasersikten, betongblandare och grävmaskin. Den svängda trappan i gatsten blev ganska bra och den var inte så lätt att bygga.
Uppdraget för terrassen var just att bygga en kallmur som kant, dvs. utan cement. Idén är att man bibehåller en viss rörlighet mellan stenarna, medan cement svarar på jordrörelser med att spricka. En kallmur kräver större omsorg om inpassandet av stenar, så att de stöder varann. Och ingen sten får luta utåt.

Den här firman rekommenderades av en välutbildad trädgårdsdesigner, de visade vad de byggt i grannskapet och de hade en hemsida med flera liknande snyggt utförda projekt. Projekt som ägaren sade att företaget utfört. Svårt att kolla sådant.

Själv har jag ju byggt massor av liknande murar (fast inte i grävskopekaliber) och har lärt mig undvika skrangligt stenradande. Men jag stod ju inte bredvid gubbarna hela tiden. Ångrar det nu.

Jag ska leta upp fd ägaren till företaget och höra vad han tycker. Han skrev aldrig någon kreditfaktura som han lovat, och blir knappast glad över en ny kontakt med mig. cool.gif
malcolm
Usch vad trist, hoppas ni kan få ordning på eländet.
Peztis
Kanske du även ska kontakta den som rekommenderade dem och fråga om de vet något mer eller lite mer ironiskt, hur mycket han fick för rekommendationen?
Fågelvägen
Tack för tröst, malcolm!
Bra tips, Peztis!
Trädgårdsdesignern samarbetade med stensättarna och nämnde dem som del av sitt team. Så det lät ganska övertygande, tyckte jag. Jag tror inte hon tjänade något på rekommendationen. Ska kolla vad hon vet om nuläget. Kanske nyttigt för henne också att veta hur det gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon