Eva i Skåne
Jag hörde nåt som låter klokt ang nyköpta pelargoner och tror det kan passa in på alla växter i kruka.

Fler gånger har det hänt mig att jag köpt fina växter som inte alls verkat trivas när jag tagit hem dom.
Jag går ju oftast och duttar i varje kruka, men storodlare har inte möjlighet till detta utan växterna står på bevattningsmattor eller liknande och får suga upp vattnet.
När växter då kommer hem och jag vattnar uppifrån har salterna i jorden stigit mot ytan och jag börjar "vattna ner" dom mot rötterna som inte mår bra av detta och därför blir växterna hängiga och i värsta fall dör.

Vad tror ni?
Dilara
Som butikssäljare på en blomsterbutik har jag aldrig hört detta ämna tas upp, och skulle inte tro att det kan ha med hur man vattnar att göra om växter slokar - säger jag utan att säga att du har fel smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det stämmer faktiskt det Eva i Skåne säger det blir ansamling av salter i översta lagret i jorden då man odlar med rännbord el ebb och flodbord (mattor använder man sällan i odlingen, svåra att sanera). Man bör sänka ner hela krukan i en hink med rumstempererat vatten istället då man vattnar köpe blommor i början ifall man inte vill chocka rötterna längre ner i kriukan med höga ledningstal
Dilara
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-04-2011, 20:29) *
Det stämmer faktiskt det Eva i Skåne säger det blir ansamling av salter i översta lagret i jorden då man odlar med rännbord el ebb och flodbord (mattor använder man sällan i odlingen, svåra att sanera). Man bör sänka ner hela krukan i en hink med rumstempererat vatten istället då man vattnar köpe blommor i början ifall man inte vill chocka rötterna längre ner i kriukan med höga ledningstal

Då har jag ett intressant ämne att ta upp på jobbet yahoo.gif
ingrid fuxwall
Som vanligt har jag för många pelargon sticklingar och självfallet vattnar jag på fatet - alltså håller jag med trådskaparen
malcolm
Som jag har hört skall S:t paulia vattnas på fat annars vet jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har samlat på saintpaulia i många år och jag vattnar uppifrån fast jag har ju andra sorter än de handeln säljer, de sorter handeln säljer har ju ibland så täta rosetter att det är svårt att vattna uppifrån men själva växten mår faktiskt bara bra av vatten uppifrån.
smuleborg
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-04-2011, 21:50) *
Som vanligt har jag för många pelargon sticklingar och självfallet vattnar jag på fatet - alltså håller jag med trådskaparen

Också jag har massor av pellissticklingar (köpta och egna), jag har aldrig vattnat på fat. Men ska börja nu.
Socktrollet
Tidigare var jag en stor fantast av St.Paulia och vattnade alltid mina på fatet, medans mormor vattnade sina uppifrån (några av hennes var sticklingar från mina).
Alla mådde bra så länge de fick sitt vatten på det sätt de var vana vid, och hanterade motsatt sätt riktigt dåligt.

Den vanligaste teorin då var att rötterna växte olika beroende på vilken rikting vattnet brukade komma ifrån, men jag tror mer på förklaringen om salter faktiskt.

Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon