kina3
Hej igen!

Tredje gånge gillt. Så besvärligt att få in bilder (förminska, skapa album, infoga)

Nedersta bilden visar sittplasten igen som jag vill göra vindskydd till.

Vill fylla på jord så det blir plant- Är det bara att göra?

Här är en annan del av husgrunden där jag håller på att ta bort översta lagret med stenkross och ersätter med rundare stenar.
Det är väl grönt att göra så?
utmed grunden mindre.JPG

sittplats mindre.JPG
malcolm
Är inte med på Fb och kan därmed inte se dina bilder, sorry.
kina3
Nu finns det bilder efter mkt möda /tar tiiid/ så jag hoppas ngn hittar hit och kommenterar
omk
Ska du bara lägga PÅ plantjord (utan att gräva ut och ta bort ojämnheterna) där sittplatsen ska vara, så blir det väl en lutning IN emot grunden ?
Varför inte låta krosset ligga kvar och sen lägga de rundade stenarna ovanpå krosset ? Tror att
1. de runda ligger stadigare
2. bättre avrinning, både FRÅN grunden och dessutom mellan de båda stensorterna (de fryser inte upp)
3. de runda stenarna sjunker inte ner (om de inte fryser upp, vill säga laugh.gif )
4. du kan lägga på lite mera plantjord på sittplatsen utan att jorden glider iväg mot grunden (dvs att stenpartiet är högre än jordytan)
5. du sparar din rygg happy.gif

Jag är ingen expert på nåt vis, men vatten är lurigt. Det tar inte den bästa eller kortaste vägen utan den lättaste ...

Skriv gärna mera om ditt hus, som förresten ser väldigt pittoreskt och lite gammaldags ut, fast det är helt nytt ! Snyggt !!!

Edit; (Såg det i "Uteplats-tråden")
kina3
Tack för svar!
Ojämnheter vid sittplatsen? Du kanske menar gången som syns till höger i bild?
Ja den ligger nog lite högre. men på andra sidan gången lutar det från huset.

På översta bilden ser det nog också ut som marken skulle luta mot huset. Men det stämmer inte. Jag har väl hållt kameran snett.

Jord till sittplatsen: det kommer bli alv. Alltså jord som det växer dåligt i.Kanske lägger dit lite sten eller grus överst så det inte blir geggigt. Det ska alltså inte växa en massa där. Kanske bara någon trampnarv eller vad det heter och backtimjan. Ja backtimjan måste jag ha även om färgen kanske skär sig mot huset.

Tack för huskomplimangen! Ja det var kärlek vid första ögonkastet. Det är SMÅA som har byggt en by i gammaldags stil.

Jag skulle gärna skriva massor och lägga in bilder. Men det är så tjafsigt att fixa bilderna så de blir tillräckligt små.
Om du tittar i dammforum finns en del.
kina3
Nu läser jag igen och fattar.
Jag vill nog inte lägga på ett varv till med sten ovanpå krossen. Detta för att jag tänker det stänker upp mer på fasaden då, då det regnar. Dessutom ser jag att krossen håller fukt i grunden , så bäst borde vara luft. (På åtminstone ett ställe har dessutom en hel del jord blandats i krossen. Slarv)

Jag tänkte inte fylla upp i nivå med gången, utan gången kommer få vara lite högre.
omk
Okej ! Jag trodde att det skulle planteras växter/gräs mellan upphöjningen, dvs gången, och stenarna. Sorry ! Tramp-vänliga växter och grus blir nog perfekt !

Du har kanske rätt när det gäller stänk, men vad kan stänka upp om du har 1-2 lager sten ? Det såg ganska högt ut mellan backen och panelens botten (?) och dessutom finns det ju ett "stänkskydd" ! rolleyes.gif

För säkerhets skull, låt allting "luta" något lite, lite FRÅN huset. Kanske det annars samlas vatten mellan gången och huset och det vore ju inte så bra ....

SMÅA, ska kolla deras hus, TROTS att jag bor i mitt drömhus ! Lite tips kanske man kan få ?
Även dammforum ska kollas !
kina3
Suck
skrev ett inlägg och tappade allt.
Här är iallafall länkar till husen av bullerbytyp (tills jag får ork att skriva igen)

http://www.smaa.se/vara_bostader/bostader_...salu/segersang2
http://www.smaa.se/vara_bostader/bostader_...na_-_lindholmen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon