Full version: För gammal krukjord?
_Magnus_
Hittade en öppnad säck krukjord i förrådet. Den har nog stått där ett år eller så & jorden har torkat. Funkar den att använda ändå tror ni confused.gif
malcolm
Nej, släng den och köp ny.
abbbe
Fast det beror ju på vad du vill ha det till. Inte till finare växter kanske, men du kan använda den till sticklingar eller fröer.
malcolm
Hur snål skall man vara...?
kerstin z5-6
brukar inte vara så stort problem, viss näring o vätska är borta, Fukta den ,tillsätt näring så kan du ha den till vad du vill..
Köper ofta min SÅ-jord på hösten o använder den 8 mån senare, samma gäller nog annan jord
Peztis
Har också fått till svar tidigare att det är helt ok att använda jorden för den förstörs inte. Försök att återfukta den bara.
Peztis
CITAT (malcolm @ 02-04-2011, 23:55) *
Hur snål skall man vara...?

Långt snålare än så! flirting.gif
Och varför slänga något om det funkar alldeles utmärkt? Då läggger jag hellre pengarna på en ny spade, en krukväxt eller annat skoj.
Bassam
Hej

De fungerar bra om man blanda dem med lite kompost eller naturliga gödsel, varför ska man kasta pengarna,
H:Bassam

Aqvakul
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 09:10) *
Har också fått till svar tidigare att det är helt ok att använda jorden för den förstörs inte. Försök att återfukta den bara.

tummenupp.gif
evaisa
Ojsan.... ?

Jag har aldrig funderat på om jorden kan bli för gammal. Skulle näringen försvinna ut i luften? Att jorden torkar inser jag ju men att det skulle innebära sämre jord har aldrig fallit mej in.

Där fick jag något att tänka på.
Socktrollet
Jag använder ofta gammal jord, har en tendens att gömma påsarna för mig själv och hitta dem ett par år senare. biggrin.gif

Enda problemet jag märkt är om den har torkat och inte vill absorbera fukt på ett bra sätt igen.
En del krukjordssorter är ju dåliga på det viset, även om de är sprillans nya och oavsett om den är kvar i påsen eller har varit i användnng ett tag.
Jag tror att det är mängden och ev. kvaliteten på torv som avgör...

Jag skulle fukta igenom jorden och vänta och se hur den känns dagen efter, är den porös och jämnt genomfuktig och känns bra i händerna så är det bara att plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon