luzen
Har i veckan totalkapat vår uråldriga spireahäck (blommade med en endaste lila korvblomma förra säsongen, resten höll sig bruna) för att få liv i den igen. Eller ännu hellre, ta död på den så vi kan plantera nåt annat där... devil.gif

Men nu till frågan: Är det viktigt att rensa bort alla pinnar och löv som just nu täcker jorden och de stackars ympade buskresterna. Jag har klippt ner hela skiten till ca 10-20 cm över marken och över ligger massa pinnrester och löv. Har tagit bort de stora grenarna som ska köras till tippen.

Några andra tips för att få den att frodas och snabbt växa upp och bli grön, lila och snygg?

luzen
Aqvakul
Nej troligen behöver du inte göra ett dugg, vare sig städa, gödsla, jordförbättra eller vattna. Fast vattna är väl aldrig fel, om den står torrt, och lite kogödsel som myllas ner i ytan skadar inte heller. Lila blommor låter intressant. Vad är det för sorts spirea?
luzen
Det är en klasespirea, helt ok häck faktiskt om jag bara kan få den att föryngra sig. Tack för tips, då låter jag den nog vara ifred... ska köra iväg pinnarna till tippen och sen vänta på att den växer upp ny och grön!
Anna-Karin Lundberg
Eller så köper du en kompostkvarn och kör riset i den istället för till tippen!

Spirea är lätt att mala i kvarnen och jag strödde bara tillbaks hacket under buskarna. Kanske smart att strö på kogödsel först och sen täcka med grenhack.

Har du ingen kvarn, se om nån granne har en som du kan få låna - sen kommer du bli fast och vilja ha en egen! Skönt att slippa försöka lasta grenarna i bilen/på släp för att köra iväg och sen lasta av. Alltså, jag bara älskar min kvarn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon