Jag skulle gjort ungefär samma lista som Lars. Några tillägg är att Malusträden (prydnadsaplar) blommar längre än prunusvarianterna (prydnadskörsbär). Prydnadsaplar som man låter växa fritt utan beskärning blir otroligt ymnigt blommande träd medan prunusblomningen har en sirlighet som inte malusarna har. De flesta prydnadsaplarna blir mindre än sina storfruktiga släktingar äppelträden, och samma gäller för prydnadskörsbären även om de generellt är större än malusarna.
Den rödblommiga kastanjen Aesculus X carnea blir lite mindre än hästkastanjen Aesculus hippocastanum, men den vill bli 15 meter hög och minst 10 meter bred. Hästkastanjen blir 20-25 meter hög och ca 15 meter bred.
Päronblom är inte heller att förakta. Vissa sorter blommar i vitfladdrande bolliga kluster, medan andra har färgstarka ståndare och pistiller. Päronträd bildar en mer oval krona än äppelträden, men de vill bli ca 10-15 meter höga och ca 8 meter breda.
Här finns bilder på blommande träd från en tidigare diskussion
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c3e52fa7c19427d.
Mitt senblommande päron, kanske esperens herre, skir, ljuvlig blom med färgstark mitt!

Mitt tidigblommande päronträd, troligtvis augustipäron. Blommar med vita kuddar. varje blomma är fladdrig med helheten fin.