Jag har precis köpt utsäde till vitlök men tjälen är fortfarande i backen så jag kan inte sätta dem än på ett tag. Är det bättre att vänta till i höst med att sätta dem och satsa på skörd 2012 istället? Hur ska jag lagra löken i så fall så den inte börjar gro?
Jag bor i zon 4.
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2011, 08:50
Bättre sätta ned den så snart du kan gräva i landet (i välgödslad jord o glöm inte vattna) än att lagra till okt-nov risken är nog att de kan ha skrumpnat ihop tills dess
Aqvakul
03-04-2011, 09:10
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2011, 09:50)

Bättre sätta ned den så snart du kan gräva i landet (i välgödslad jord o glöm inte vattna) än att lagra till okt-nov risken är nog att de kan ha skrumpnat ihop tills dess
Instämmer!
Oj, det var snabbt svarat!

Tack!
Då får jag hoppas på det bästa och sätta dem så fort jorden tinat.

Får köpa nytt utsäde till i höst istället.
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2011, 09:24
Du behöver inte köpa nytt utsäde, man kan ta eget utsäde av det man skördar till hösten, ta undan de största klyftorna och använd dem till utsäde.
Just precis det som är logiken i detta fallet anser jag?
Bättre att du förvarar dem i jorden där dem växer enda fram till höst då det är dags att så nästa års skörd, än att du har dem ovan jord i nån annan förvaring?
Fågelvägen
03-04-2011, 11:42
Jag tror inte heller vitlökarna kan sparas till hösten.
Du kan kanske skaffa två pallkragar, stapla dem på varann och fylla dem med köpt jord och en säck kogödsel (det går åt 4x50 l). Där kan du rada ut 3 rader av de största vitlöksklyftorna, ca 30 st. Vitlök tål frost ganska bra, men du kan förstås täcka pallkragarna med fiberduk den närmaste tiden. Så kommer du i gång tidigare och dina vitlökar hinner bli lite större före hösten.
Vi odlar all vitlök i pallkragar. De trivs jättebra!
Anja Danmark
03-04-2011, 12:44
Du kan også sætte dem i potter nu, så de kan komme godt i gang til du kan plante dem ud...
Tack för alla svar!
Tjälen har nu gått ur en av pallkragarna så jag har kunnat så en del vitlök. Beställde utsäde men när jag skulle sätta klyftorna så känner jag att de flesta är skrynkliga. Så jag skalade en del och de såg inte bra ut. Jag bifogar en bild på dem. Jag hade tre hela vitlökar men bara en såg bra ut, de andra såg ut som på bilden.
Jag satte de klyftor som såg bra ut...
Är det någon som vet vad det kan bero på att de ser ut sådär? Är det något angrepp eller har de bara torkat?
skogstroll
06-04-2011, 11:58
då ska jag sätta mina också, jag glömde det i höstas

Och är det något jag använder av det jag odlar så är det ju faktiskt vitlök...
Preussen
06-04-2011, 15:39
CITAT (Saiva @ 06-04-2011, 12:03)

Tjälen har nu gått ur en av pallkragarna så jag har kunnat så en del vitlök. Beställde utsäde men när jag skulle sätta klyftorna så känner jag att de flesta är skrynkliga. Så jag skalade en del och de såg inte bra ut. Jag bifogar en bild på dem. Jag hade tre hela vitlökar men bara en såg bra ut, de andra såg ut som på bilden.
Jag satte de klyftor som såg bra ut...
Är det någon som vet vad det kan bero på att de ser ut sådär? Är det något angrepp eller har de bara torkat?

de ser ut att ha torkat. gnäll hos återförsäljaren för så får det inte gå till. vart köpte du dem? såg att du frågat samma sak på alternativ.nu
Köpte dem på gourmetgarage.dk. Så de var vekligen inte billiga. Förväntade mig toppkvalitet för det priset. Får se vad de svarar...
De skickar en ny förpackning direkt! Ingen diskussion alls! ++ till dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.