Full version: BYGGA UTERUM
torkil
[attachment=59376:B1B207D9...C4579C98.jpg]
Hej.
Tänkte bara, om det finns någon som vill, be om lite tips/idéer. Ska byta fönster i fritidshuset och kommer få en massa fönster över. Tänkte bygga ett uterum som kanske till stora delar skulle bestå av dessa fönster. Undrar också lite hur/om jag kan använda ett sådant uterum till växter om det ska vara helt oisolerat i zon 2-3. Kan man övervintra något där? Ha något året runt där ? Är i huset väldigt mycket men ibland går det 4-5 dagar emellan så att ha det som drivhus och odla tomater ol går väl inte men tanke på vattning osv.
Får väl tillägga att jag inte är speciellt byggkunnig men finns motivationen så brukar jag "få till" saker, enkelt men ändå snyggt får väl bli ledorden. Försökte bifoga bild här på huset, den är gammal, har "hänt" mycket på tomten sedan dess men det syns nog att det är en skogstomt.
omk
Hej !
Ska du bygga uterummet EMOT en husvägg eller helt fritt på tomten, typ lusthus/växthus ?

Jag hade, i förra huset, en glasveranda, men nästan bara fönster (en-glas !!). Väggarna var ca 50 cm höga (isolerade med 45 mm glasfiber), sen var det bara fönster tills taket tog vid (också isolerat med 45 mm). Det var den gamla ingången, så det var ihopbyggt med själva huset.
Där var en helt vanlig innerdörr (oisolerad, med glasruta) emellan själva huset och verandan. Visst, det drog lite kyligt vissa vintrar, men det kom ju även IN lite värme från huset. Växterna stortrivdes !!
Milda vinterdagar öppnade jag och lät det bli ca 15 gr.
Se bara till att fixa tunna gardiner / persienner, för det blir jättevarmt på sommaren ! Alternativt, se till att kunna öppna iaf 2 fönster så det kan bli ventilation !

Separat lust/växthus har jag bara haft sen några år och eftersom det har varit j-kligt kallt de sista 2 vintrarna, så har jag inte kunnat övervintra nånting där. Sen har det dessutom varit för varmt på sommaren ! Har ju krävts vattning 3-4 ggr om dagen och det hinner jag inte med, med jobb och annat.

Edit; gillar mitt växthus, men det MÅSTE flyttas !!
torkil
Tack för ditt svar. Planen är att det ska vara helt fristående på tomten och en bra bit från huset, typ "lusthus", uterum var nog lite missvisande.
Då tänkte jag väl rätt i alla fall när det gällde växthusfunktionen som kräver mycket passning och inte helt lätt att övervintra något heller kanske i oisolerat. Får väl bli lusthus helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon