batski
Ett av länderna på min platser-jag-vill-besöka-lista var Kina. Inte längre! Det blir ingen Kina-resa för min del så länge detta ofattbara barbari tillåts fortgå:

Live fish, turtle key rings, cruel but legal

Läs Sea Shepherds Kapten Paul Watsons ord om detta (jag håller med honom i vart enda ord!):

Sealed with the Kiss of Death for Good Luck

Och skriv gärna på och sprid namninsamlingen så mycket ni kan:

BAN Live Animals as Key Rings...

Det här är så extremt, så ofattbart grymt att jag verkligen inte kan förstå hur någon normal, tänkande människa kan göra detta mot en annan kännande varelse!!!! Detta MÅSTE STOPPAS!!!!
abbbe
Finns nog inget land som alla älskar för att de är så empatiska och goda. Så antingen drar man alla över en kam eller så bryr man sig inte.
VitaFingrar
Menar du verkligen att du skulle ge upp din kina-resa på grund av detta? Förstår inte riktigt poängen då djurplågeri i diverse former förekommer i alla länder världen över...
malarmaster
rapporter om djurplågeri,plågsamma djurtransporter,dåliga avlivningar i slakterier m.m förekommer i hela europa o även i sverige. utanför europa är det troligen ännu värre då vi i allafall inom eu har regler o viss övervakning.Vi måste inse att de flesta inte har någon human syn på djurvård då det handlar om matproduktion o pengar i första hand.Upprörande kan tyckas men så är det.Vissa länder är värre än andra.visst,bojkotta länder som inte har regler för detta men då får du nog hålla hemma.
detta är inte det värsta jag sett,jakten på hajfenssoppa,där hajar fångas o fenorna skärs av o hajen släpps tillbaka levande för att svälta ihjäl liggande på botten oförmögen att simma eller röra sig.Eller jakten på tonfisk,valar,sälar,you name it,människan är otroligt grym. Ulf
batski
Jo jag är medveten om att djur lider och plågas ihjäl i händerna på människor i världens alla länder och ja det som görs mot hajarna är bland det absolut grymmaste och mest brutala som man göra mot en kännande varelse. Tyvärr finns det massivt mycket grymhet, exploatering, förtryck och orättvisor runt om i världen både mot människor och djur. Men jag tycker ändå att det finns grader i helvetet och vissa saker är så extrema, uppenbart meningslösa och rakt genom onda att jag tycker det finns anledningar till att reagera extra starkt.

Att stänga in en kännande varelse - i en behållare som är bara lite större än själva kroppen - med vetskapen om att den lilla varelsen kommer att gå en långsam och plågsam död till mötes, bara för att det är nåt slags cool grej visar på en sådan likgiltighet och respektlöshet för andras känslor och liv att jag skäms över att tillhöra samma art som dessa monster. Och jag känner att jag på något sätt vill visa att jag inte kan acceptera vad som helst. Jag kan inte bara sitta och se på, utan känner att jag vill göra nånting. Och jag tror faktiskt att många bäckar små ibland blir till en stor flod.

Det finns många ställen dit jag vill resa. Kina kan vänta.
malcolm
Jag vill inte resa någonstans med flyg med tanke på utsläppen.
batski
CITAT (malcolm @ 04-04-2011, 20:57) *
Jag vill inte resa någonstans med flyg med tanke på utsläppen.

Det var beundransvärt! tummenupp.gif

Jag måste erkänna att just flygresor nog är min största miljösynd. Inte för att jag skulle flyga särskilt ofta för det gör jag inte, men jag tänker ändå på det varje gång jag flyger. Jag bara älskar att resa. Jag brukar tala om för mig själv att jag faktiskt kompenserar något för mina flygresor genom min veganska livsstil, med tanke på att animalieindustrin är en större miljöbov en transportsektorn. Men nånstans känns det ändå som en halvdålig ursäkt, för det är ju klart att jag skulle kunna både leva veganskt OCH låta bli att flyga. Det är bara det att det senare skulle innebära en ganska stor förändring i min livsstil och det skulle kännas som en jobbig uppoffring, medens det första inte innebär vare sig nån uppoffring eller någon större förändring, utan jag kan i stort sett fortsätta leva på det sättet som jag är van vid.

Jag ser fram emot den dan då världens flygbolag byt ut sina flottor mot miljövänliga(re) flygplan, men det lär dröja tyvärr.
Red Top
Det finns ju andra sätt att resa, Batski. Det tar bara längre tid.

Om man verkligen menar något med sitt engegemang för djur och natur, får man göra uppoffringar. Ibland stora sådana. Jag köper inte riktigt din ursäkt att du drar ditt strå till stacken genom att vara vegan. Det gör du ju inte själv heller.

Att ondgöra sig så till den milda grad över hur ett fåtal kineser berövar levande varelser sin frihet och att djuren sedan dör, samtidigt som man flyger kors och tvärs över jorden och spyr ut gifter, är inte heller särskilt trovärdigt i mina ögon.

Samtidigt som du uppmanar andra människor att skriva på protestlistor, tycker du att det vore en alltför stor uppoffring att ändra din livsstil.

Jag är rätt trött på alla "medvetna" människor, som skriker i högan sky över djurplågeri och miljöförstöring samtidigt, som de inte vill ändra något i sin egen livsföring, elller göra mer konkreta insatser än, att skriva under namnlistor.
batski
CITAT (Red Top @ 05-04-2011, 19:35) *
Det finns ju andra sätt att resa, Batski. Det tar bara längre tid.

Om man verkligen menar något med sitt engegemang för djur och natur, får man göra uppoffringar. Ibland stora sådana. Jag köper inte riktigt din ursäkt att du drar ditt strå till stacken genom att vara vegan. Det gör du ju inte själv heller.

Att ondgöra sig så till den milda grad över hur ett fåtal kineser berövar levande varelser sin frihet och att djuren sedan dör, samtidigt som man flyger kors och tvärs över jorden och spyr ut gifter, är inte heller särskilt trovärdigt i mina ögon.

Samtidigt som du uppmanar andra människor att skriva på protestlistor, tycker du att det vore en alltför stor uppoffring att ändra din livsstil.

Jag är rätt trött på alla "medvetna" människor, som skriker i högan sky över djurplågeri och miljöförstöring samtidigt, som de inte vill ändra något i sin egen livsföring, elller göra mer konkreta insatser än, att skriva under namnlistor.

Så du menar att om man inte är perfekt så har man ingen rätt att bli upprörd och försöka göra det man kan för att förändra saker och ting? Jag flyger inte mer än någon annan, snarare mindre. Får jag fråga vad du gör för miljön? Jag tycker det är fascinerande att det är just när man försöker engagera sig som man får skit. Jag är knappt den enda på detta forum som gör nån flygresa nån gång var annat år men när jag berömmer Malcolm för att han undviker att flyga och är ärlig med att jag inte gör det så får jag skit sad.gif

Vad är ditt problem? Vad har jag gjort som är så upprörande? Har jag varit otrevlig mot dig eller mot någon annan? I don't get it!!!!
Red Top
Mitt inlägg gällde inte bara dig personligen.

Du råkade drabbas av min allmänna upprördhet. Som jag skrev:

CITAT

Du får gärna fråga vad jag gör för miljön, men det är rätt ointressant i sammanhanget. Jag tänker inte rabbla upp en lång lista med det jag gör, eller snarare det jag avstår från att göra för miljöns skull. Som många andra människor gör jag så gott jag kan.

Ledsen om du kände det som ett påhopp. Det var mest en allmän frustration. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon