Full version: köldbehandling
theca
vad går det ut på? räcker det med kylskåps temperatur,eller måste fröna läggas i frysen??
och hur länge?
dum fråga,men då man inte vet är det bättre att fråga coolgleam.gif
kerstin z5-6
Vissa växer gror bättre efter en kyl period, +4, till -4
De ska vara sådda i väl fuktad såjord innan behandling, kyla frö ger inget.
Detta görs bäst just nu genom att så, i fuktad såjord, dra en plastpåse på och ställa sådden ute i skugga
Funkar även i kylskåp-tiden är minst 4 veckor innen de sen gror i värme
strandskatan
Kylskåpet har lagom temperatur, mellan minus fyra och plus fyra är bäst för köldbehandling. Det är ett sätt att göra konstgjord vinter för växterna. Innan man sätter växterna i kylskåpet (eller ute om man så vill) låter man lämpligast sådderna stå inne i rumstemperatur så de får suga åt sig fukt. Hur länge fröna behöver stratifieras är lite olika beroende av vad man sår, men bättre för länge än för kort. Vad är det du ska stratifiera?
theca
nå nu har jag sått, nånsorts violer som skulle köldbehandlas och grodde långsamt..får se hur det går..satte ett "plasttak" över krukorna,det är inte helt tätt..tror ni det blir bra så? satte alltsammans så att solen inte lyser alls..norrläge.eller borde de stackars små fröna få lite sol? eller blir det för varmt då? nu e det på nollan.
kerstin z5-6
Om de ska köldbehandlas är läget perfekt
Klura
Då vet jag vad startifera betyder.
Har sett ordet dyka upp då å då men inte fattat vad som menas.
Jag hade riddarsporrefröna i kylen ett par veckor innan de hamnade på fönsterbrädan.
Endast 3 av 9 frön har grott.

I går satte jag in en omgång med lavendel. Enligt fröpåsen ska de stå i kylen 2-3 veckor och gro.
Antar att det ska stå i kylen hela tiden tills något dyker upp ur jorden?
Får se hur det går.
theca
jag har missförstått det hela,tills nu.jag har trott att det räcker att ställa fröpåsen i kylen blush.gif
men nu vet jag bättre!
tack!
kerstin z5-6
Delphinium /riddarsporrar behöver ingen som helst kyla utan gror bäst vid + 23
Lavendel gror jämnare o bättre efter 3-4 v i kylskåp eller ute nu-0-+4 grader
Inga frö stratifieras i frys , o inga av att bara vara torra i påsen
Somliga behöver varmstratifieras vid högre tep tex Hosta funkia som gillar + 25 o mer ett par v för att gro
Alla måste vara sådda i väl genomfuktad såjord för att något ÖHT ska hända.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon